TCM - opettajan ryhmänhallintataidot

Opettajien työhyvinvointia haastavat useat seikat,joista yhtenä käyttäytymisellään reagoivat oppilaat. Tutkimme kansainvälisesti laajasti käytetyn ja tutkitun TCM-menetelmän (Teacher Classroom Management) ja täydennyskoulutuksen merkitystä opettajan ryhmänhallintataitoihin.

Näkökulmina tutkimuksissamme ovat mm.:

  • TCM-menetelmän pilotointi ja implementointi kouluyhteisössä
  • opettajan kokemukset TCM-menetelmän koulutusprosessista
  • opettajan työssäjaksaminen ja täydennyskoulutuksen yhteys
  • menetelmän vaikuttavuus opettajan työhyvinvointiin
  • kouluyhteisön ja sen ilmapiirin kehittäminen
  • yhteistyö koulun ja kotien kesken sekä
  • kouluyhteisön johtamisen kysymykset.

 Tutkimuksessa yhteistyökumppaneina on Tiina ja Antti Herlinin säätiö, ITLA, Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimusryhmä, SOITE ja Kokkolan kaupunki.

Tutkimustyö on aktiivista ja tähän mennessä on julkaistun vertaisarvioidut tieteelliset julkaisut:

Maunula, M., Granlund, K., & Harju-Luukkainen, H. (2023). Elementary school teachers' experiences of implementing the Teacher Classroom Management Method : Case study in Finland. International Journal on Studies in Education, 5(3), 332-347. https://doi.org/10.46328/ijonse.144

Maunula, M. (2023). Positiivisten kohtaamisten merkityksellisyys kouluyhteisöissä. OPPIVA Pore -julkaisusarja, 31.5.2023. https://oppivaverkosto.fi/positiivisten-kohtaamisten-merkityksellisyys-kouluyhteisoissa/

Maunula, M., Granlund, K., Harju-Luukkainen, H., & Palosaari, O. (2022). TCM-ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto : laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista . Kasvun tuki, 2(1), 39-48. https://kasvuntuki.fi/wp-content/uploads/2022/06/kasvun-tuki-01-2022-maunula-ym.pdf

(Teacher Classroom Management, Webster-Stratton, 2000; 2004)