Opinnoissa parasta lähitapaamisissa toteutunut vuorovaikutteisuus

Opiskelijana Chydiksellä -sarjassa opiskelijat kertovat millaista on opiskelu Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksella.

Jonna Elo opiskelee sosiaalityön maisteriohjelmassa Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksella. Ohjelman suoritettuaan hän saa Jyväskylän yliopiston myöntämän yhteiskuntatieteiden maisterin tutkinnon.

Kuka olet ja mistä tulet?

Tervehdys kaikille! Ilokseni sain kutsun osallistua yliopistokeskuksen opiskelijatarinoiden tekemiseen ja tulla sitä kautta kertomaan omasta matkastani yliopisto-opiskelijaksi. Nimeni on Jonna Elo ja asun pääkaupunkiseudulla . Perheeseeni kuuluu puoliso sekä kolme lasta 26, 17 ja 11-vuotiaat.

Mitä opiskelit ja miten päädyit opiskelijaksi?

Aloitin sosiaalityön maisteriopinnot Kokkolassa syksyllä 2022. Hain sosiaalityön opintoihin ensisijaisesti Kokkolaan, koska koin tärkeäksi opintojen työelämälähtöisyyden. Moniin kursseihin sisältyi muutama päivä lähiopetusta Kokkolassa. Muutoin opiskelu tapahtui itsenäisesti, ryhmissä sekä etäopintoina zoom-yhteydellä.

Hain sosiaalityön opintoihin ensisijaisesti Kokkolaan, koska koin tärkeäksi opintojen työelämälähtöisyyden.

Koen kuuluvani puhtaasti aikuisopiskelijoihin ikäni sekä taustani vuoksi. Oma polkuni sosiaalityön opintoihin alkoi vuonna 2004, jolloin aloitin ruokapalveluvastaavana lastensuojelun sijaishuollon yksikössä, jossa asui kuusi huostaanotettua lasta. Työskentelin kyseisessä laitoksessa vuoteen 2016, jolloin aloitin sosionomiopinnot. Taustalla minulla on lisäksi kokin ammattitutkinto sekä suurtalousesimiehen erikoisammattitutkinto. Valmistuttuani sosionomiksi vuonna 2018, työskentelin perhekuntoutuskeskuksessa ja lapsiperheiden kotipalvelussa sosiaaliohjaajana. Sosionomiopintojen jälkeen opiskelin ensin sosiaalityön perus- ja aineopinnot avoimessa yliopistossa ja tätä kautta sain sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuuden. Sosiaalityöntekijän tehtävissä olen toiminut vuodesta 2021 lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa.

Kipinä sosiaalityön opiskeluun syntyikin juuri tuolla, ensimmäisessä pitkäaikaisessa työpaikassani sijaishuollon laitoshoidossa olevien lasten kautta.

Kipinä sosiaalityön opiskeluun syntyikin juuri tuolla, ensimmäisessä pitkäaikaisessa työpaikassani sijaishuollon laitoshoidossa olevien lasten kautta. Havaitsin tuolloin, että sijaishuollossa olevat lapset tulevat liian usein hoidollisesti väärin ymmärretyksi traumataustansa vuoksi ja ajattelin, että sosiaalityöntekijänä voisin pyrkiä vaikuttamaan tähän asiaan. Pohdin tuolloin, että tämä näkökulma tulisi paremmin ymmärtää lasten sijaishuollon työskentelyä suunniteltaessa, jotta lapsen tarpeiden ja lapsen edun mukainen sijaishuolto voisi toteutua. Koin jo tuolloin, että sosiaalityössä kohdataan vaativia ja moninäkökulmaisia kysymyksiä joiden ratkaisemiseen tarvitaan laaja-alaista asiantuntijuutta ja ymmärrystä yhteiskunnan rakenteiden toiminnasta. Sosiaaliyössä yhdistyvät rakenteelliset, yhteisölliset ja yksilöön liittyvät näkökulmat. Kaikki vaikuttavat kaikkeen.

Mikä on aikuisopiskelussa parasta?

Sosiaalityön opinnot ovat olleet minulle elämänmakuinen tutustumismatka itseen, mutta myös ympäröivään maailmaan. Opinnoissa on ollut parasta lähitapaamisissa toteutunut vuorovaikutteisuus, aito tutustuminen upeisiin tuleviin kollegoihin ja opettajiin ympäri suomenmaan ja syvälliset, ammatillista kasvua tukevat keskustelut koulupäivien aikana sekä sen ulkopuolella. Täytyy kyllä myöntää, että opiskelun huippuhetkiin lukeutuvat myös yöpyminen Kokkolan Kaarle hotellissa ja perjantaiopiskelupäivän illalliset muiden opiskelijoiden kanssa.

Opinnoissa on ollut parasta lähitapaamisissa toteutunut vuorovaikutteisuus, aito tutustuminen upeisiin tuleviin kollegoihin ja opettajiin sekä syvälliset keskustelut lähipäivien aikana.

Opinnot ovat laajentaneet yhteiskunnallista ymmärrystä ihmisten hyvinvointiin liittyvistä ilmiöistä ja opettaneet tutkimaan, suhtautumaan ja pohtimaan asioita kriittisesti. Sosiaalityön arvot ja eettiset periaatteet ovat nivoutuneet opintojen aikana jokaisen opintojakson teemoihin, keskusteluihin opiskelijoiden kanssa opintojen sisällöissä sekä vapaa-ajalla jakaessamme kokemuksia työpaikkojen ja erilaisten työyhteisöjen toiminnasta muuttuvalla sote- kentällä.

Mikä on sinulle mieluisin opiskelutapa ja miksi?

Opintojaksojen sisältöihin on liittynyt erilaisia ryhmätehtäviä, lukupiirejä, esseitä, tenttejä ja omalle ryhmälle pidettäviä esityksiä. Opintojen aikana minulla oli mahdollisuus osallistua lyhytvaihto-ohjelmaan Sloveniaan. Omaa oppimistani on tukenut se, että opinnot ovat yhdistyneet työelämään ja monien opintojaksojen esseet tai muut tehtävät on voinut nivoa itseä kiinnostaviin sosiaalityön teemoihin.
Opinnot ovat kehittäneet omia argumentointi- ja esiintymistaitoja, ryhmässä toimimista, vuorovaikutustaitoja ja kehittäneet omaa ammatillista toimijuuttani työelämässä.

Haluan rohkaista kaikenlaisista taustoista tulevia hakemaan Kokkolaan sosiaalityön opintoihin, mikäli koet monimuoto-opetuksen omaa oppimista tukevaksi.

Onko opiskelu vaikuttanut uraasi?

Sosiaalityöntekijän tehtävissä olen toiminut vuodesta 2021. Valmistun kevään aikana ja koen, että opinnot ja erityisesti pro gradu opinnäytetyöni ovat syventäneet osaamistani erityisesti lastensuojelun tehtäviin liittyen. Olen opiskeluaikana tehnyt sijaissuuksia lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa sekä lastensuojelujärjestössä. Oma kokemukseni on, että erityisesti kiinnostukseni tutkia juuri sijaishuoltoa gradussa on huomattu työelämässä. Koen, että asiaan perehtyminen tutkimuksen kautta kehittää ammatillisia valmiuksiani tulevaisuuden työelämää huomioonottaen. Lisäksi sosiaalityön maisterintutkinto antaa laaja-alaiset ja monipuoliset perustiedot sosiaalityön yhteiskunnallisiin tehtäviin sekä mahdollisuudet hakeutua johtamis- tai kehittämistehtäviin liittyen sosiaalityön erityiskysymyksiin.

Mitä haluat kertoa henkilölle, joka miettii opiskelujen aloittamista?

Haluan rohkaista kaikenlaisista taustoista tulevia hakemaan Kokkolaan sosiaalityön opintoihin, mikäli koet monimuoto-opetuksen omaa oppimista tukevaksi. Täällä opinnot johtavat yhteiskuntatieteen maisterin tutkintoon pääaineena sosiaalityö. Opinnot voi räätälöidä omaan elämäntilanteeseen sopivaksi ja jokainen opiskelija voi hyödyntää omia vahvuuksiaan opintojen suorittamisessa. Jos pohdit hakevasi Kokkolaan sosiaalityön opintoihin ja haluat keskustella kanssani kokemuksistani opiskelijana täällä, yhteistietoni ovat saatavilla opintosuunnittelija Sanna Särkilältä (sanna.t.sarkila@jyu.fi).

Opinnot voi räätälöidä omaan elämäntilanteeseen sopivaksi ja jokainen opiskelija voi hyödyntää omia vahvuuksiaan opintojen suorittamisessa.

Haku sosiaalityön maisteriopintoihin 13.-27.3.2024, lue lisää koulutuksesta>>

Hae opintopolussa maisteriopintoihin 27.3. mennessä>>

Hae opintopolussa kandi- ja maisteriopintoihin (avoimen väylä) 27.3. mennessä>>