Uutuuskirja tarjoaa keinoja yhdenvertaiseen ja moninaisuutta arvostavaan varhaiskasvatukseen

Uutuuskirja "Avaimia yhteiseen ymmärrykseen" selvittää, miten jokaisella lapsella, huoltajalla ja ammattilaisella olisi mahdollisuus tulla nähdyksi, kuulluksi ja kohdatuksi varhaiskasvatuksessa. Kirja on syntynyt Avaimia yhteiseen ymmärrykseen -tutkimushankkeen teemoista ja tuloksista.
Julkaistu
10.12.2025

Kieliin, kulttuureihin ja katsomuksiin liittyvät kysymykset ovat herättäneet paljon keskustelua ja tunteita kasvatus- ja opetusalalla. Suomalainen varhaiskasvatus on muuttunut viime vuosikymmeninä nopeasti: varhaiskasvatuksessa on entistä enemmän erilaisista kielellisistä, kulttuurisista ja katsomuksellisista taustoista tulevia lapsia, huoltajia ja ammattilaisia. Ajatus moninaisuudesta luonnollisena osana varhaiskasvatusta ei ole vielä laajalti juurtunut suomalaiseen pedagogiikkaan.

Avaimia yhteiseen ymmärrykseen -hankkeen tutkijoiden Anna-Leena Lastikan, Outi Arvolan, Jonna Kankaan ja Monika Haanpään teos Avaimia yhteiseen ymmärrykseen: Kieli-, kulttuuri- ja katsomusinklusiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa esittelee pedagogiikan, jossa korostuvat:
•    yhdenvertainen osallisuus ja yhteisöön kuuluminen,
•    monikielisyyden tukeminen,
•    kulttuuristen juurien näkyväksi tekeminen,
•    katsomusten ymmärtäminen arjessa.

Kirja tarjoaa sekä teoreettista pohjaa että käytännön välineitä varhaiskasvatuksen kehittämiseen. Keskeisiä teemoja ovat lapsen ja perheen yksilöllinen huomioiminen, osallisuuden vahvistaminen sekä eri taustaisten ammattilaisten osaamisen hyödyntäminen.

Teos on suunnattu kasvatus- ja opetusalan ammattilaisille, opiskelijoille ja tutkijoille, jotka haluavat edistää yhdenvertaisuutta ja moninaisuuden arvostamista varhaiskasvatuksessa.

Tutkimushanke "Avaimia yhteiseen ymmärrykseen" selvittää, miten inkluusio, osallisuus ja moninaisuus toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Painopiste on leikin, vuorovaikutuksen ja oppimisympäristöjen merkityksessä sekä kieli- ja kulttuuritaustojen huomioimisessa. Tavoitteena on kehittää käytäntöjä, jotka tukevat lasten kuulumisen tunnetta ja kielellistä oppimista. 

Kirjan tekijöiden lisäksi kirjassa on useiden asiantuntijoiden kirjoittamia osioita. Kokkolan yliopistokeskuksen henkilöstöstä mukana ovat olleet Heidi Harju-Luukkainen ja Lassi Lavanti.  Kirjan kirjoittajiin ja sisällysluetteloon voit tutustua täältä.

Julkaisu- ja tilaustiedot löydät täältä: Avaimia yhteiseen ymmärrykseen - Gaudeamus