Avaimia yhteiseen ymmärrykseen - Inkluusion, moninaisuuden ja osallisuuden toteutuminen lapsen koulutuspolulla


Sisällysluettelo
Hankekuvaus
Jenny ja Antti Wihurin rahaston rahoittama "Avaimia yhteiseen ymmärrykseen"-tutkimushanke tarkastelee inkluusion, moninaisuuden ja osallisuuden toteutumista varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
Hankkeen tutkimusteema on ajankohtainen ajassa, jossa tarkastellaan lasten koulupolun rakentumista ja kestävyyttä esimerkiksi PISA-tulosten, kouluhyvinvoinnin tai syrjäytymisen näkökulmista. Työryhmän tutkijaa haastateltiin aiheesta uusien PISA-tulosten julkaisemisen yhteydessä.
Tutkimus tuo ajantasaista tietoa eri kieli-, kulttuuri- ja katsomustaustaisten lasten ja perheiden kohtaamiseen, sekä kasvatus- ja opetushenkilöstön osaamiseen. On tärkeä ymmärtää paremmin, mitkä tekijät varmistavat lapsen eheän koulutuspolun jatkumoa ja erityisesti kuulumisen ja kiinnittymisen tekijöitä.
Tutkimuskysymyksinä tarkastellaan:
1) Miten lasten ja perheiden inkluusio, osallisuus ja moninaisuus toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa?
2) Millainen leikki, vuorovaikutus sekä ammattilaisten leikkipedagoginen osaaminen tukevat osallisuutta, yhteistä kulttuurista sisältöä, sen kehittämistä ja jakamista lasten, huoltajien, henkilökunnan ja johtamisen näkökulmista?
3) Millainen on lasten ja perheiden inkluusiota, moninaisuutta ja osallisuutta tukeva oppimisympäristö ja miten sitä tulisi kehittää?
Toteutus
Tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena varhaiskasvatusyksiköissä, joissa on runsaasti eri kieli- ja kulttuuritaustaisia lapsia, perheitä ja henkilöstöä.
Hanke on ollut käynnissä kaudet 2023-2024 Turun yliopistossa toteutettuna. Tutkimukselle on 2023 saatu Turun yliopiston eettisen ennakkoarvioinnin puolto.
Kausi 2024-2025 on hankkeen kokoava päätösvuosi.
Hankkeessa kerätään aineistoa monimenetelmäisesti lasten leikin video-observoinnein, lasten, ammattilaisten, huoltajien ja johtajien haastatteluin sekä oppimisympäristöjä tarkastellen.
Tulokset ja esitykset eri foorumeilla
Hankkeen teemoista ja tuloksista ollaan parhaillaan kokoamassa oppikirjaa, joka julkaistaan syksyllä 2025. Julkaisutiedot löydät täältä: Avaimia yhteiseen ymmärrykseen - Gaudeamus
Arvola, O., Haanpää, M., Lastikka, A-L. & Kangas, J. 2024. “Kaikki lähtee vuorovaikutuksesta” - Varhaiskasvatuksen ammattilaisten kieli-, kulttuuri- ja katsomuspedagoginen osaaminen.Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(4), 10–32. “Kaikki lähtee vuorovaikutuksesta” – Varhaiskasvatuksen ammattilaisten kieli-, kulttuuri ja katsomuspedagoginen osaaminen | Ammattikasvatuksen aikakauskirja
Lastikka, A-L. & Arvola, O. 2024. Monikielisten lasten moninaiset äänet inklusiivisessa leikissä. Lapsinäkökulmablogi.Monikielisten lasten moninaiset äänet inklusiivisessa leikissä | Lapsinäkökulma
Kangas, J., Lastikka, A-L. & Arvola, O. 2023. Defining Elements of Playful Teaching and Learning in Culturally and Linguistically Diverse ECEC. Education Sciences, 13(9), Article 956. JYX - Inclusive Play : Defining Elements of Playful Teaching and Learning in Culturally and Linguistically Diverse ECEC
Tutkijat
Outi Arvola, KT, Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Anna-Leena Lastikka, KL, Helsingin yliopisto
Jonna Kangas, KT, dosentti, Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius