Uutuuskirja nostaa korkeakoulutuksen kestävyyden puheenaiheeksi

Kestävä kehitys on noussut tärkeäksi teemaksi yliopistokoulutuksissa, ja tuore julkaisu (Generating Sustainable Futures Through Teacher Education) pureutuu aiheeseen monipuolisesti erityisesti opettajankoulutuksen näkökulmasta. Julkaisun ovat toimittaneet Kokkolan yliopistokeskuksen professori Heidi Harju-Luukkainen, vanhempi yliopistolehtori Jonna Kangas, yliopistonlehtori Minna Maunula ja yliopistonopettaja Minna Maunumäki. Tämän lisäksi kirjaa ovat toimittaneet professori Susanne Garvis Australiasta ja professori Joao Maroco Portugalista.
Juuri julkaistu kansainvälinen teos tarjoaa kattavan katsauksen yliopistokoulutuksen kestävyyttä edistäviin käytäntöihin ja sen globaaliin poliittiseen ohjaukseen. Erityisesti opettajankoulutukseen keskittyvä kirja tarkastelee kestävyyden edistämistä 18 tutkimusperustaisen luvun kautta, tarjoten lukijoilleen sekä teoreettista taustaa että empiirisiä esimerkkejä eri puolilta maailmaa. Kirjassa tuodaan esiin niin kestävyyttä tukevia tekijöitä kuin haasteita, jotka vaikuttavat korkeakoulutuksen kehittämiseen. Se ei ainoastaan kuvaa nykytilaa, vaan myös kyseenalaistaa olemassa olevia rakenteita ja esittää kriittisiä näkökulmia, joiden avulla opettajankoulutusta voidaan uudistaa.
Professori Harju-Luukkaisen mukaan teos toimii katalyyttina globaalille keskustelulle, jonka tarkoituksena on haastaa olemassa olevia akateemisia ajatusmalleja ja etsiä uusia tapoja käsitellä kestävyyttä opettajankoulutuksissa. Se kannustaa lukijoitaan pohtimaan, miten korkeakoulutus voisi aidosti tukea kestävän tulevaisuuden rakentamista.
Linkki kirjaan: Generating Sustainable Futures Through Teacher Education