Tutkin, miten koulutus voi rakentaa kestävää ja toiveikasta tulevaisuutta

Meillä tutkitaan -sarjassa Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen tutkijat kertovat ajankohtaisesta tutkimuksestaan.
KT Minna Maunumäki työskentelee yliopistonopettajana kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen ja varhaiskasvatustieteen oppiaineissa. Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa sekä Kokkolan yliopistokeskuksessa luokanopettajien aikuiskoulutuksessa.
Koulutus kestävyyden ja toivon lähteenä
Ihmisellä on ollut tarve hallita maailmaa ja käyttää sitä välineenä omien pyrkimystensä edistämiseen koko historiamme ajan. Jatkuvasti monimutkaistuvat kriisit edellyttävät opetuksen, oppimisen ja koulutuksen tarkastelua ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista. Siksi on tärkeää pysähtyä arvioimaan, mitkä ovat opetuksen ja oppimisen keskeiset tehtävät – huomioiden sekä sivistyksen merkitys, että maapallon rajalliset resurssit.
Tutkimukseni tavoitteena on hahmottaa sitä, miten koulutuksella voidaan luoda kestävyyttä ja toivoa yksilöiden ja yhteiskuntien tasolla. Inklusiivinen, kaikki tasa-arvoisena huomioiva koulutusjärjestelmä luo rakenteet sille, että kaikki löytävät paikkansa tässä maailmassa ja voivat osallistua sen demokraattiseen ja sivistykselliseen kehittämiseen omista lähtökohdistaan.
Tutkimusyhteistyö Suomesta Namibiaan
Tutkimukseni tulokset liittyvät erityisesti opetuksen, opiskelijoiden oppimisen ja ohjaamisen kehittämiseen. Esimerkiksi olemme tutkimusyhteistyössä Kokkolan yliopistokeskuksen, Turun yliopiston ja Namibian yliopiston kanssa selvittäneet suomalaisten ja namibialaisten opettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä ja sitä tukevista opetusmenetelmistä. Tutkimuksen tavoitteena on ollut vahvistaa tulevien opettajien kestävyysosaamista, jota he voivat edelleen välittää eteenpäin omille oppilailleen. Samaan aikaan tutkimuksen hyödyt voivat olla sekä maantieteellisesti laajoja, että paikallisesti vaikuttavia.
Tutkimukseni tavoite on ennen kaikkea tutkia koulutusta, opetusta ja oppimista moninäkökulmaisesti huomioiden opiskelijoiden lähtökohdat sekä yhteiskunnalliset osaamistarpeet. Yksilön näkökulmasta kyse on ennen kaikkea kouluttautumisen, työn ja perhe-elämän tasapainosta. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta tärkeää on laadukas koulutustarjonta työelämän tarpeisiin.
Tutkimustyö on yhdessä oppimista, ei yksinäistä puurtamista
Onko tutkijan työ yksinäistä koneella istumista ja tylsää tekstien pyörittelyä? Ei missään nimessä! Tutkimuksessa tarvitaan laajaa yhteistyötä eri toimijoiden ja tutkijoiden kanssa, vahvaa tutkimusperustaisuutta ja erityisesti paljon rohkeutta kokeilla uusia asioita. Tutkimustyö on ennen kaikkea kokeilemista, yhdessä oppimista ja uusiin ihmisiin tutustumista.