Tutkimukseni tuo selkeyttä varhaiskasvatuksen opettajan rooliin ja tukee lasten oppimista

Meillä tutkitaan -sarjassa Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen tutkijat kertovat ajankohtaisesta tutkimuksestaan.
Essi Korkeaniemi toimii varhaiskasvatustieteen yliopistonopettajana kasvatustieteen yksikössä Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksella. Tämän lukuvuoden ajan hän työskentelee Suomen kulttuurirahaston Keski-Pohjanmaan rahaston työskentelyapurahan avulla väitöskirjan parissa.
Johtajuus varhaiskasvatuksessa kaipaa selkeyttä
Tutkin tiimin pedagogisen toiminnan johtamista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen opettaja vastaa lapsiryhmän pedagogisesta toiminnasta; toiminnan suunnittelusta, suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden toteutumisesta, arvioinnista ja kehittämisestä. Hän myös johtaa moniammatillista kasvattajatiimiä. Tutkimukseni taustalla on havainto siitä, että opettajan johtamisrooli on osin epäselvä. Myös omat kokemukseni vaikuttivat tutkimusaiheen valintaan: kun itse aiemmin työskentelin varhaiskasvatuksen opettajana, koin tiimin pedagogisen toiminnan johtamisen haasteellisena roolina.
Johtamisen merkitys varhaiskasvatuksen laatuun on keskeinen. Tutkimuksellani pyrin osaltani selvittämään tiimin pedagogisen toiminnan johtamisen ilmiötä sekä selkiyttämään opettajan roolia tiimin johtajana.
Tutkimusta varten olen haastatellut 11 varhaiskasvatuksen opettajaa. Väitöskirjani koostuu kolmesta artikkelista, joissa tarkastelen muun muassa varhaiskasvatuksen opettajien tuottamia diskursseja johtajuudesta sekä sitä, millaisia edellytyksiä suomalaisen varhaiskasvatuksen organisaatiokulttuuri tarjoaa tiimin pedagogisen toiminnan johtamiselle.
Laadukas varhaiskasvatus yhteiskunnan tukena
Tutkimus on merkityksellinen suomalaisen varhaiskasvatuksen ja sen laadun kannalta. Tutkimus lisää ymmärrystä tiimin pedagogisen toiminnan johtamisen sisällöistä, johtamisen vuorovaikutuksellisista aspekteista sekä siitä, millaisia edellytyksiä suomalaisen varhaiskasvatuksen organisaatiokulttuuri tarjoaa tiimin pedagogisen toiminnan johtamiseen.
Tutkimus antaa tietoa varhaiskasvatuksen kansallisen ohjauksen ja kehittämisen tueksi, ja sen avulla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi reflektoida omaa toimintaansa sekä kehittää omaa osaamistaan. Tutkimukseni tavoitteena on myös kehittää varhaiskasvatuksen opettajankoulutusta tutkimusperustaisesti. Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa on järjestetty varhaiskasvatuksen opettajankoulutusta vuodesta 2021 alkaen. Tutkimusperustaisen koulutuksen merkitys myös alueelliseen työvoimatarpeeseen on keskeinen.
Laadukas varhaiskasvatus vaikuttaa myönteisesti muun muassa lasten kognitiiviseen ja sosiaaliseen kehitykseen sekä perheiden elämänlaatuun. Laadukas varhaiskasvatus edistää inhimillisen pääoman kasvua sekä luo tasa-arvoista yhteiskuntaa.
Viime vuosina varhaiskasvatuksessa opettajista on ollut pulaa ja opettajien alanvaihto on yleistä. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi tarvitaan työolot, joissa henkilöstöllä on kokemus työnkuvansa selkeydestä. Tutkimukseni kautta pyrin osaltani vahvistamaan edellytyksiä, jotta jokaisella lapsella olisi mahdollisuus kasvaa ja oppia turvallisessa, tavoitteellisessa ja hyvin johdetussa varhaiskasvatuksessa.