Monialainen oppiminen rakentuu neljästä lähestymistavasta – uusi tutkimus tarjoaa työkaluja opettajankoulutukseen

Suomessa alakoulujen perusopetus nojaa yhteen kansalliseen opetussuunnitelmaan. Kuitenkin yliopistojen opettajankoulutuksilla on omat autonomiset opetussuunnitelmat. Tässä tuoreessa tutkimuksessa tarkastellaan kaikkien suomalaisten yliopistojen luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmia ja niiden sisältämiä monialaisia opintoja.
Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (POPS 2014) on ollut jo vuosia keskeisessä asemassa monialainen, integroiva oppiminen. Monialaiset oppimiskokonaisuudet tarjoavat mahdollisuuden tarkastella ajankohtaisia ilmiöitä useita eri oppiaineita yhdistelevällä tavalla ja monipuolisia työskentelytapoja hyödyntäen. Monialaiset oppimiskokonaisuudet mahdollistavat myös oppilaiden mielenkiintojen integroimisen opittaviin sisältöihin.
Neljä lähestymistapaa monialaiseen opetukseen
Journal of Curriculum Studies -lehdessä julkaistu tuore tutkimus selvittää, miten monialainen, integroiva opetus ja oppiminen näkyvät suomalaisen luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa lukuvuonna 2024–2025. Tutkimuksen ovat toteuttaneet yhteistyössä kaikkien suomalaisten yliopistojen luokanopettajakoulutusten edustajat. Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksesta mukana olivat yliopistonopettaja KM Ulla Hietamäki ja yliopistonlehtori KT Minna Maunula. Tutkimuksessa analysoitiin kymmenen suomalaisen luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmat.
Sisällönanalyysin avulla tunnistettiin viisi kurssityyppiä, joissa monialainen, integroitu opetus ja oppiminen näkyvät. Tulosten mukaan monialainen opettaminen ja oppiminen rakentuu neljän lähestymistavan varaan: yleinen integroitu lähestymistapa, opetussuunnitelmalähtöinen lähestymistapa, oppiainepohjainen integraatio ja ilmiöpohjainen, rajat ylittävä monialainen integraatio.
Tutkimus tarjoaa työkaluja kansalliseen luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmien arviointiin ja kehittämiseen. “On tärkeää, että luokanopettajaksi valmistuvat tunnistavat kaikki nämä neljä integraation lähestymistapaa, jotta he voivat työssään soveltaa niitä ja tarjota oppilaille avaimia tarkastella monimutkaista maailmaa ympärillämme”, toteaa tutkimuksen vastuullinen johtaja Ulla Hietamäki.