Kielisalkku vahvistaa kielellistä osaamista ja itseohjautuvaa oppimista – päivitetty versio julkaistu

Eurooppalainen kielisalkku tukee oppijoiden kielellistä ja kulttuurista osaamista sekä itseohjautuvaa kielenoppimista. Se rohkaisee oppilaita tunnistamaan oman kielitaitonsa, asettamaan tavoitteita ja pohtimaan kokemuksiaan eri kielistä ja kulttuureista.
Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen professori Heidi Harju-Luukkainen ja yliopistonlehtori Raisa Harju-Autti ovat olleet mukana rakentamassa uutta päivitettyä versiota kielisalkusta.
– Eurooppalaisen kielisalkun päivitetyssä versiossa kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus otetaan aiempaa kattavammin huomioon. Kielellinen moninaisuus on rikkaus ja useiden eri kielten osaaminen on arvokasta. Kielisalkun materiaalit kannustavat sekä oppilaita että opettajia käyttämään kaikkia osaamiaan kieliä ja kehittämään kielitaitoa niin koulussa kuin sen ulkopuolella, kertoo Raisa Harju-Autti.
Kielisalkku toimii sekä oppimisen välineenä että dokumenttina oppijan kehittymisestä kielenkäyttäjänä. Opettajille se tarjoaa konkreettisia työkaluja opetuksen suunnitteluun ja arviointiin, ja oppijoille se antaa mahdollisuuden osoittaa kielitaitonsa kriteeripohjaisesti esimerkiksi jatko-opintoihin tai työelämään hakeutuessa.
Eurooppalainen kielisalkku pohjautuu yhteisen Eurooppalaisen viitekehyksen periaatteisiin. Suomessa salkku on mukautettu perusopetuksen arviointikriteereihin ja kehittyvän kielitaidon asteikkoon.
Tutustu Eurooppalaiseen kielisalkkuun Eurooppalainen kielisalkku 2024 | Opetushallitus