Tutkimuksellani mahdollistan aikuisten tasa-arvoisempaa urakehitystä

Minna Maunula tutkii monimuotokoulutuksia ja tohtorikoulutusta. Tutkimustulosten anti hyödyntää laajasti sekä yksiöitä, työelämää, koulutuksen järjestäjiä, että koulutuspoliittisia ratkaisuja tekeviä. Uudessa "Meillä tutkitaan" -sarjassa Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen tutkijat kertovat ajankohtaisesta tutkimuksestaan.
Yliopistonlehtori Minna Maunula on tutkinut TCM-ryhmänhallintamenetelmää.
Julkaistu
19.2.2025

Meillä tutkitaan -sarjassa Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen tutkijat kertovat ajankohtaisesta tutkimuksestaan.

KT Minna Maunula työskentelee yliopistonlehtorina yliopistokeskuksen kasvatustieteiden yksikössä.

Tutkin kasvatustieteellistä kenttää melko laajasti sekä kansallisissa että kansainvälisissä verkostoissa. Kehitämme esimerkiksi akateemisia monimuotokoulutuksia tutkimusperustaisesti ja kestävyyden näkökulmat huomioiden. Lisäksi yksi lempiaiheeni on tohtorikoulutus, ja siinä haluan erityisesti tuoda esiin moninaisia tohtorin uran rakentumiseen liittyviä tekijöitä.

Monimuotokoulutukset vastaavat ajankohtaisiin yhteiskunnan ja yksilöiden tarpeisiin kestävällä tavalla. On tärkeä huomioida aikuisopiskelijoiden lähtökohtia ja esimerkiksi mahdollistaa perheellisten työssäkäynti opintojen aikana. Koulutusten kehittämisessä tarvitaan rohkeutta ajatella ja tehdä uudella tavalla, unohtamatta tutkimusperustaisuutta ja laatua. Väitöskirjatutkijoiden osalta laadukas ohjaus ja vertaismentorointi vahvistavat asiantuntijuuden rakentumista, samoin kuin väitöskirjatutkijoiden oman tietoisuuden kasvu oman asiantuntijuuden ulottuvuuksista on keskeistä.

Tutkimuksen hyödyt ulottuvat käytännön tasolle

Tutkimustulosten anti hyödyntää laajasti sekä yksiöitä, työelämää, koulutuksen järjestäjiä, että koulutuspoliittisia ratkaisuja tekeviä. Tarkoituksena on, että tutkimus on vaikuttavaa ja hyödyt ulottuvat käytännön tasolle. Haluan viestiä tuloksista selkeästi ja ymmärrettävästi.

Oman arvioni mukaan tutkimuksellani on parhaimmillaan merkitystä taloudellisesti, sosiaalisesti, yhteiskunnallisesti ja poliittisesti. Esimerkiksi akateemisten monimuotokoulutusten ansiosta aikuisilla on tasa-arvoisempi mahdollisuus opiskella ja edetä urallaan, ja samalla he hyödyttävät tulevia sukupolvia muun muassa laadukkaampana varhaiskasvatuksen opetuksena. Väitösprosessin vaiheiden ja ”salojen paljastaminen” lisää tietoisuutta ja tehokkuutta tohtorikoulutukseen ja luo tunnistetumpia polkuja tohtoreiden mielekkääseen työllistymiseen.

Parhaimmillaan tutkimustyö on yhdessä oivaltamista ja valtavan hauskaa oppimista! Pahimmat hetket ovat yksinäisiä ja paineisia, mutta niissä voi syntyä timantteja.