Olen ylpeä saavutuksestani ja iloinen, että selvisin voittajana opintojen, työn ja muun elämän yhteen kasvaneesta labyrintistä

Kokkolalainen Mia Ekholm opiskeli kemian maisteriohjelmassa. Ohjelman suoritettuaan hän sai Oulun yliopiston myöntämän Master of Science -tutkinnon. Opiskelijana Chydiksellä -sarjassa opiskelijat kertovat millaista on opiskelu Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksella.
Mia Ekholm ja tytär Elli.
Julkaistu
3.1.2025

Kuka olet ja mistä tulet?

Hei, olen Mia. Olen kotoisin Lahdesta ja nyt kolme vuotta asunut Kokkolassa. Opiskelin kemian maisteriohjelmassa.

Miten ja miksi päädyit opiskelijaksi?

Halusin syventää osaamistani kemiassa. Olin jo aikaisemmin opiskellut työn ohessa laboratorio-analyytikon tutkinnon ja päätin jatkaa syvemmälle tällä tiellä.

Mikä on aikuisopiskelussa parasta?

Aikuisopiskelussa parasta on, että voi opiskella omassa tahdissa ja sovittaa opinnot muuhun elämään. Uusien asioiden oppiminen on myös mahdollista sitoa esimerkiksi työkokemuksen kautta tulleeseen tietoon, miten asioita jo sovelletaan käytännössä.

Uusien asioiden oppiminen on myös mahdollista sitoa esimerkiksi työkokemuksen kautta tulleeseen tietoon, miten asioita jo sovelletaan käytännössä.

Haasteena on tietysti opiskeluun käytettävissä olevan ajan rajallisuus ja opintojen venyminen pitkälle ajanjaksolle. Opiskelu on minulle enemmänkin harrastus eikä se tärkein prioriteetti, mikä varmasti on heijastunut valmistumisen pieneen venähtämiseen suunnitelmiin nähden.

Mikä on sinulle mieluisin opiskelutapa ja miksi?

Verkkokurssit ja erityisesti videoidut luennot ovat olleet hyödyllisiä, koska ne mahdollistavat suorittamisen joustavasti omaan ja perheen aikatauluun sovittaen. Myös kurssit, joissa osaamisen osoitus on painottunut palautettaviin tehtäviin, ovat vastaavasti olleet mieluisampia, kun tenttiminen. Etäopiskelijana tenttimisen haasteena on järjestää hyväksytty ja valvottu tenttitila. Muutama onnistunut kotitenttikin osui opintojen varrelle.

Miten olet voinut hyödyntää opintoja työssäsi?

Opintojen ansiosta olen saanut syvempää ymmärrystä kemian teoriasta sekä ihan nykypäivän sovelluksista materiaali- ja prosessitekniikan kehityksessä. 

Opintojen aikana olen pariinkin kertaan vaihtanut työpaikkaa. Välissä olin ympäristölaboratoriossa vuoropäällikkönä ja nykyisin olen laboratorioalan ammatillinen opettaja. Molemmissa on tärkeää vahva kemian osaaminen. Erityisesti tietysti opettajana, kun pitää olla valmis opiskelijoiden vaikeisiin kysymyksiin.

Urakehityksen ja työn ohella opiskelun toisiaan tukeva luonne oli ajatuksissa ja suunnitelmissa jo varhain.

Onko opiskelu vaikuttanut uraasi?

Kyllä, opiskelu on tukenut urakehitystä. Ja se on tietysti ollut opiskelun tarkoituskin. En koskaan kuvitellutkaan jämähtäväni siihen ensimmäiseen koulun jälkeiseen työhön. Enkä toisaalta halunnut opiskella suoraan täysin oppineeksi ja valmiiksi ennen työelämään siirtymistä. Eli voisi sanoa, että urakehityksen ja työn ohella opiskelun toisiaan tukeva luonne oli ajatuksissa ja suunnitelmissa jo varhain.

Mitä haluat kertoa henkilölle, joka miettii opiskelujen aloittamista?

Aikuisena opiskelu edellyttää tietysti sitoutumista ja sitkeyttä, mutta kannustan lämpimästi kokeilemaan, jos yhtään kiinnostaa. Opiskelu avaa uusia mahdollisuuksia ja näkökulmia, ja aikuisena opiskellessa oppiminen on tietyllä tavalla syvempää ja mielekkäämpää, jos sen pystyy yhdistämään jo hankittuun kokemukseen. On tärkeää löytää oma motivaatio ja pitää mielessä, että koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta.

Olen ylpeä saavutuksestani ja iloinen, että selvisin voittajana opintojen, työn ja muun elämän yhteen kasvaneesta labyrintistä.

Miltä nyt tuntuu, kun opinnot ovat valmiit/loppusuoralla?

Tuntuu todella palkitsevalta ja vapauttavalta. Olen ylpeä saavutuksestani ja iloinen siitä, että pystyin selviytymään voittajana opintojen, työn ja muun elämän yhteen kasvaneesta labyrintistä. Ilman perheeni ja ystävieni tukea ja myötäelämistä ei tämä(kään) olisi onnistunut!