Perheystävällinen tutkijavaihto tekee matkasta tavoitteellisen ja mielekkään myös lapsille

Kauppatieteiden maisteriohjelman koulutusohjelmavastaava Heini Pensar vietti keväällä perheineen kaksi kuukautta tutkijavaihdossa Australiassa.
Kuva Heini Pensar.
Julkaistu
11.6.2024

Kirjoittaja Heini Pensar

Minulle tarjoutui ainutlaatuinen mahdollisuus osallistua tutkijavaihtoon Australiassa Melbournen kaupungissa sijaitsevaan RMIT-yliopistoon. Työn ja muun elämän yhteensovittamista käsittelevä väitöskirjani oli silloin valmistumassa, joten minua rohkaistiin kertomaan tutkimustuloksistani kansainvälisesti. Innostuin ajatuksesta, sillä Australia on tunnettu edelläkävijä työhyvinvoinnin tutkimuksessa. Vaihdon kestoksi sovittiin kaksi kuukautta. Tänä aikana minulla olisi mahdollisuus vierailla paikallisissa yrityksissä, tutustua erilaisiin oppilaitoksiin ja osallistua yliopiston opetukseen. Kaksi kuukautta on kuitenkin pitkä aika pienten lasten vanhemmalle. Pitkäaikaisessa vaihdossa lapset voitaisiin sijoittaa paikalliseen päivähoitoon tai kouluun, mutta lyhytaikaisessa vaihdossa tämä ei välttämättä ole järkevää. Itselleni kuitenkin heräsi ajatus, että voisimme tehdä lyhyestäkin vaihdosta lapsille opettavaisen ja mielekkään kokemuksen. 

Pidimme perhekokouksen, jossa yhteistuumin suunnittelimme jokaiselle lapselle henkilökohtaiset tavoitteet tulevaa matkaa varten.

Pidimme perhekokouksen, jossa yhteistuumin suunnittelimme jokaiselle lapselle henkilökohtaiset tavoitteet tulevaa matkaa varten. Tavoitteet sovittiin lasten taitojen ja iän sekä kiinnostuksen mukaisesti. Niitä olivat esimerkiksi englannin kielen tai harrastetaidon kehittäminen, paikalliseen kulttuuriin ja historiaan tutustumien ja ystävyyssuhteiden luominen. Lastemme koulut innostuivat ajatuksesta ja opettajat räätälöivät etäopetuksen siten, että pystyimme sovittamaan opetuksen matkakokemuksiin. Esimerkiksi kuvaamataidossa piirrettiin Melbournen arkkitehtuuria ja aboriginaalitaidetta. Historian opinnoissa tehtäväksi tuli museoissa vierailu. Uskonnossa vierailtiin kirkoissa. Kotitaloudessa tutustuttiin paikallisen kaupan elintarvikkeisiin ja valmistettiin australialaisia ruokia.

Haimme myös tukea lasten kielen opiskeluun ja harrastuksiin. Tyttäremme on pystynyt saumattomasti jatkamaan luisteluharrastusta paikallisella jäähallilla, ja paikallinen englannin opettaja suunnittelee tekemistä, joka kehittää niin 4-vuotiaiden kaksosten kielen oppimista kuin esikoulu- ja kouluikäisten kielen vahvistamista. Erityisen jännittävää oli, kun esikoulu- ja kouluikäiset lapsemme osallistuivat ”Päivä australialaisessa koulussa” -ohjelmaan Bendigon kaupungissa sijaitsevassa Girton Grammar Schoolissa. Siellä he viettivät aikaa paikallisten lasten kanssa ja osallistuivat oppitunneille. Koulussa noudatettiin koulupukukoodia, joten lapsillemme annettiin tarkat ohjeet pukeutumisesta. Heidän tuli myös tuoda mukanaan oma lounas. Koulupäivä kesti kaikkien ikäryhmien lapsille seitsemän tuntia. Eräs päivän tavoitteesta oli kertominen suomenruotsalaisesta kulttuurista. Lapsilla oli mukana Muumi-kirjoja ja ruotsi-englanti sanakirja, jotka lahjoitettiin koulun kirjastoon.

Australia on erinomainen kohde perheille, sillä se on suunniteltu huomioimaan lasten tarpeet.

Australia on erinomainen kohde perheille, sillä se on suunniteltu huomioimaan lasten tarpeet. Liikenne ja julkiset palvelut on suunniteltu sujuviksi lasten näkökulmassa. Esimerkiksi moniin tapahtumiin ja nähtävyyksiin tai vaikkapa passintarkastukseen jonottaessa lapsiperheillä on etuoikeus. Lasten aktiviteetit (esim. museot, eläintarhat) ovat joko hyvin edullisia tai maksuttomia. Australialaiset ovat aktiivisia urheilijoita, joten viheralueita ja liikuntamahdollisuuksia löytyy paljon.

Tutkijavaihdon onnistumisen kannalta oli olennaista tehdä siitä tavoitteellinen ja mielekäs kokemus myös lapsille, mutta yhtä tärkeää oli paikallisten suhteiden luominen ja paikallisilta saatu tuki. Jo ennen matkaa rakensin sosiaalisessa mediassa yhteyksiä paikallisiin vanhempiin ja suomalaisyhteisöön. Saapuessamme meitä olikin jo odottamassa valmis tukiverkosto, ja esimerkiksi lastenhoitoapu järjestyi paikallisen suomalaisyhteisön kautta. Näiden tukitoimien ansiosta olen voinut keskittyä omien tavoitteiden saavuttamiseen tutkijavaihtoni aikana. Oma verkostoni on kasvanut ja olen voinut tutustua paikalliseen opetukseen ja opetustiloihin. Australissa on esimerkiksi järjestetty neuroystävällisiä tiloja ja oppitunteja.

Kannustan myös muita opiskelijoita ja tutkijoita harkitsemaan lyhytaikaista tutkijavaihtoa perheen kanssa.

Kannustan myös muita opiskelijoita ja tutkijoita harkitsemaan lyhytaikaista tutkijavaihtoa perheen kanssa. Vaikka monet lyhyet vaihto-ohjelmat eivät suoraan rahoita perheen matkaa tai majoitusta, on useita tukimuotoja saatavilla. Kun perheenjäsenille asetetut tavoitteet ovat selkeät, voidaan niiden saavuttamiseksi tunnistaa eri säätiöitä ja rahoittajia, ja hakea tukea. Me pidimme tärkeänä lasten kielen oppimista ja kulttuurivaihtoa. Uskon, että Australian kokemus on ollut lapsille hyödyllinen ja muuttanee heidän kulttuurillista ymmärrystä pysyvästi avoimemmaksi. Rohkeasti siis suunnittelemaan ja toteuttamaan vaihtoa perheen kanssa!

Kirjoittaja Heini Pensar on johtamisen yliopistonlehtori Vaasan yliopistossa ja toimii liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelman koulutusohjelmavastaavana Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa.