
Miksi opiskelu kannattaa vielä usean vuoden työelämäkokemuksen jälkeen?
Kun työelämässä on vierähtänyt jo usea kiireinen vuosi, moni kokee saavuttaneensa erilaisia ammatillisia tavoitteita. Kokemusta on kertynyt, osaaminen on kehittynyt, ja opiskelijaelämä saattaa tuntua jo menneisyyden elämänvaiheelta. Miksi kuitenkin kannattaa harkita kirjojen ja tenttien ääreen palaamista, kun työkokemusta on jo kertynyt ja ura etenee?
Tämä kysymys saattaa herätä erityisesti työelämän nivelvaiheissa, kun haluat edetä uralla vaativampiin tehtäviin tai uudessa työroolissa syventää asiantuntijataitojasi. Ehkä oletkin jo vaativassa tehtävässä ja haluat saavuttaa siihen muodollisen pätevyyden. Opiskelu kokeneena ammattilaisena tarjoaa enemmän kuin vain muodollista pätevyyttä; se avaa ovet uudenlaiseen ajatteluun ja henkilökohtaiseen kasvamiseen. Tässä kirjoituksessa pohdin, miksi opiskelu kannattaa vielä kokeneena ammattilaisena ja mitä eväitä Vaasan yliopiston liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelma tarjoaa aikuisopiskelijalle.
Miksi palata opiskelun pariin?
Yksi keskeisistä syistä palata opintojen pariin on työelämän jatkuva ja kiihtyvä muutos. Ajattelepa vaikka, miten tekoäly ja lisääntynyt etätyö ovat mullistaneet työelämää maailmanlaajuisesti hyvin lyhyessä ajassa. Nokkelat yritykset ovat onnistuneet ottamaan hyödyn irti näistä muutoksista luomalla uusia tuotteita, palveluita ja työpolitiikkoja, jotka tuovat niille kilpailuetua. Tällaisilla organisaatioilla on riittävä valmius oppimiseen. Opiskelu "hieroo aivonystyröitäsi" ja terävöittää kykyäsi omaksua uusia taitoja nopeasti. Se valmentaa oppimismyönteiseksi!
Mitä hyötyä maisteriopinnoista on?
Liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelmassa painotetaan erityisesti analyyttisten ja strategisten taitojen sekä päätöksentekokyvyn kehittämistä. Ohjelmassa liiketoimintaa tarkastellaan strategisen kehittämisen ja vastuullisen henkilöstöjohtamisen näkökulmista. Näitä taitoja odotetaan tavallisesti kaikilta, jotka toimivat vaativissa ja vastuullisissa tehtävissä.
Strategiatyöskentelyssä opiskelija saa käytännön työkaluja liiketoiminnan analysointiin, kasvun kehittämiseen ja kannattavuuden vahvistamiseen. Tämä auttaa tarkastelemaan omaa työympäristöä uudesta näkökulmasta sekä löytämään ratkaisuja, joita ei välttämättä olisi muuten huomannut.
Vastuullinen henkilöstöjohtaminen kytketään tiiviisti strategiatyöhön. Sen kautta opiskelijat saavat konkreettisia työkaluja osaamisen tarpeiden ennakointiin ja henkilöstöstrategian sovittamiseen liiketoimintastrategian kanssa. Tämä lähestymistapa varmistaa, että henkilöstön kehittäminen tukee yrityksen pitkän aikavälin tavoitteita, ja mahdollistaa organisaation kilpailukyvyn säilyttämisen muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.
Liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelman voi räätälöidä oman kiinnostuksen ja oppimistarpeiden mukaan
Liiketoiminnan maisteriohjelma on joustava opintokokonaisuus, josta opiskelijan on mahdollista tuunata henkilökohtainen opintosuunnitelma kiinnostukseen ja tarpeisiin soveltuvaksi. Olitpa kiinnostunut johtoryhmätyöskentelystä, HR-osaamisen syventämisestä tai projektijohtamisesta, ohjelma antaa siihen valmiudet. Ohjelma on rakennettu konstruktivistisin periaattein, eli oppimistehtäviä ankkuroidaan omaan työelämäkokemukseen. Projekti- ja tutkimustehtävät voi siis suorittaa osana omaa työtä. Tämä hyödyttää sekä opiskelijaa että työnantajaa, kun uutta osaamista voidaan välittömästi soveltaa käytäntöön. Halutessaan opiskelija voi kuitenkin tutustua ihan uuteen alaan ja valita kohteeksi oman työn ulkopuolella olevia esimerkkejä.
Yhteisten opintojen lisäksi opiskelija voi rakentaa itselleen oman näköisen kokemuksen. Esimerkiksi johtoryhmätyöskentelyyn tähtäävät voivat valita kursseja, joissa keskitytään kasvuun, liiketoimintamallien kehittämiseen ja johdon laskentaan, kun taas projektityöstä kiinnostunut voi valita strategiseen projektijohtamiseen liittyviä opintoja. Teknologiasta kiinnostuneille on tarjolla esimerkiksi tekoälykursseja. HR-osaajat voivat syventyä organisaatiokäyttäytymiseen sekä henkilöstö- ja organisaatiojuridiikkaan.
Täytyykö ottaa opintovapaata?
Maisteriohjelma on suunniteltu joustavasti työn ohessa suoritettavaksi kahden tai kolmen vuoden jaksolla. Opinnot koostuvat pääasiassa itsenäisestä työskentelystä (tai opiskelijan niin valitessa, parin tai pienryhmän kanssa tehtävästä yhteistyöstä). Aivan keskeinen oppimismenetelmä ohjelmassa on vertaisoppiminen. Opiskelijat kokoontuvat säännöllisesti intensiivisen työskentelyn lähipäiviin, jossa jaetaan kokemuksia. Opintovapaata on siis otettava ensimmäisen vuoden aikana kerran kuukaudessa kahden lähipäivän ajaksi. Haluan kuitenkin kannustaa työnantajia tukemaan työntekijän opiskelua ja näkemään sen tulevaisuuden investointina.
Kurssikavereista voimaa
Kun kysyn opiskelijoiltani, mikä maisteriohjelmassamme on ollut arvokkainta, tiedän vastauksen jo etukäteen – ne ovat kurssikaverit! Suositun ohjelman opiskelijamme ovat kokeneita ammattilaisia eri aloilta. Kurssikavereiden monipuolinen näkemys ja osaaminen tukevat oman työelämän kehittämistä. Tämä tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden vertaisoppimiseen. Ja on meillä hauskaakin!
Miksi investoida tulevaisuuteen?
Opiskelu ei lopu, kun työelämä alkaa. Katso tulevaisuuteen, haasta itseäsi ja hyödytä yritystäsi tai työnantajaasi. Mitä enemmän heittäydyt, sitä enemmän oivalluksia teet. Meidän kaikkien täytyy muuttua ja kehittyä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
Tällä hetkellä on käynnissä haku Seinäjoen Liiketoiminnan maisteriohjelmaan 11.9. mennessä!
Kirjoittaja Heini Pensar on johtamisen yliopistonlehtori Vaasan yliopistossa ja toimii liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelman koulutusohjelmavastaavana Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa.