
Maisteriohjelman ensimmäinen kevät takana
Tammikuussa käynnistimme liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelman kolmatta kertaa Kokkolassa. Ohjelmaan oli ennätysmäärä hakijoita, joten lisäsimme hyväksyttyjen kiintiötä, ja ohjelmassa aloitti kaiken kaikkiaan 49 opiskelijaa. Maisteriohjelma on suunnattu erityisesti aikuisopiskelijoille ja se on suunniteltu niin, että opiskelu on mahdollista työn ohessa. Tavoitteena on, että valmistuneilla on hyvät valmiudet toimia vaativissa liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen tehtävissä, erityisesti strategian, kestävän kasvun ja henkilöstöjohtamisen näkökulmista.
Opinnot mahdollisia työn ohella
Johtamisen opiskelu uran edetessä tarjoaa monipuolisia hyötyjä. Kun kokemusta on jo kertynyt, opintojen sisältöä on helpompi omaksua, kun sen voi liittää käytännön tilanteisiin. Työelämässä kokenut opiskelija voi tarkastella kokemuksiaan kriittisesti, mikä vahvistaa omaa perusteltua toimintaa ja haastaa kehittymään edelleen. Näin opiskelu luo pohjan omalle työskentelylle ja antaa teoreettisen perustan päätöksille ja toiminnalle.
Maisteriohjelman ensimmäinen vuosi on järjestetty siten, että opiskellessa aiheeseen tutustutaan ensin itsenäisesti tai pienryhmissä hyödyntäen digitaalisia kanavia ja etäyhteyksiä. Tämän jälkeen kokoontumisissa syvennetään osaamista hyödyntäen vuorovaikutteista työskentelyä ja vertaisoppimisen menetelmiä. Kuluneen kevään aikana opiskelijat ovat aktiivisesti keränneet opintopisteitä. Osa pyrkiikin suorittamaan maisterintutkinnon kahdessa vuodessa, kun taas moni kokopäiväisesti työskentelevä sijoittaa opintonsa kolmen vuoden ajalle.
Ensimmäisenä lukuvuonna kuultiin useita asiantuntijapuheenvuoroja
Aloitimme kevätlukukauden orientaatiopäivillä, jossa pääsimme tutustumaan toisiimme ja ryhmäytymään. Opiskelijat toivotti tervetulleiksi Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen johtaja Marko Aittola, Vaasan yliopiston johtamisen yksikön dekaani Adam Smale ja Kokkolan kauppatieteiden yksikön johtaja Mari Harald sekä omaohjaaja Leena Larimo. Orientaatiopäivänä opiskelijat osallistuivat kaupunkihaasteeseen, jonka pohjana oli resurssipohjainen strategia ja tehtävänä oli suunnitella vetovoimastrategia valitulle kunnalle niukkojen resurssien olosuhteissa. Tämä loi vauhdikkaan ja käytännönläheisen aloituksen kevätlukukaudelle.
Kevään aikana ohjelmassa järjestettiin kaiken kaikkiaan viisi kurssia, joissa aiheina olivat muun muassa strateginen kehittäminen, organisaatiokäyttäytyminen ja verkostojen johtaminen. Strategiaopintojen tarjoamia työkaluja yrityksen kasvun ja strategian kehittämiseen hyödynnettiin erilaisiin case-tehtäviin, jotka edustivat eri alojen toimijoita. Organisaatiokäyttäytymisen kurssillamme vieraili Kokkolan kaupungin henkilöstöjohtaja kertomassa heidän arvojen ja organisaatiokulttuurin kehittämisestä. Organisaatiokäyttäytyminen on keskeinen osa liiketoiminnan johtamista, koska sen opiskelu ja pohtiminen valmentaa ymmärtämään ihmisen motivaatioon ja suoriutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Verkostojen johtamisen kurssilla käsiteltiin yrityksen asiakas-, toimittaja- ja kumppanuusverkoston strategista merkitystä. Keskiössä oli vastuullisuusnäkökulma, ja opiskelijat pääsivät kuulemaan Nigeriasta kotoisin olevan vastuullisuustutkija Elizabeth Edgalin tuoreesta tutkimuksesta.
Opinnot huipentuivat päätöstapaamiseen, jossa opiskelijat esittivät ryhmissä valmistelemiaan analyyseja ja suosituksia. Esityksissä koettiin odottamattomia tilanteita, jotka haastoivat opiskelijat kirkastamaan viestiään ja yleisölle tarjottiin naurut. Kauden viimeisessä päätöstapaamisessa vieraili Bolidenin vastuullisuusjohtaja Tarja Halonen, jonka esitys herätti paljon kysymyksiä ja syntyi hedelmällistä keskustelua.
Opinnoista hyötyä myös työnantajalle
Opiskelijoidemme tavoite opintoihin hakeutuessaan on tyypillisesti urakehitys ja seuraavan uravaiheen saavuttaminen. Kevään palautteiden perusteella ohjelman sisältö on todettu hyödylliseksi työssä kehittymisessä. Erityisen tyytyväisiä opiskelijat ovat olleet ohjelman tarjoamaan verkostoon ja yhteisöllisyyteen vertaisopiskelijoiden kesken. Tämä maisteriohjelma tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden vertaisoppimiseen ja merkittävien liiketoimintaverkostojen luomiseen, koska opiskelijat edustavat eri aloja ja heillä on pitkä työkokemus. Myös työnantajat hyötyvät, kun opiskelijat kehittävät ja analysoivat omaa organisaatiotaan. Haluaisinkin kannustaa työnantajia tukemaan akateemisia jatko-opintoja osana työntekijöidensä urakehitystä.
Kiitän onnistuneesta keväästä ahkeria opiskelijoitamme, erityisesti opiskelijaedustajiamme Katja Hylkilää ja Aleksi Karhukorpea sekä innokkaita opettajiamme Tuomas Huikkolaa, Tomi Kalliota, Khaled Alghania, MacDonald Oguikea ja Anne-Maria Holmaa!
Syksyn jatkoa odotellen,
Heini