TCM-ryhmänhallintamenetelmä opettajan tukena 6 op (OPH)

Opettajan hyvät ryhmänhallintataidot heijastuvat myönteisesti luokan oppilaisiin. Jos luokassa on käyttäytymisellään reagoivia oppilaita, ilmapiiri muuttuu helposti kielteiseksi ja ongelmakeskeiseksi. Tavoitteena on tarjota opettajille ja ohjaajille vahvaan tutkimusnäyttöön perustuvia strukturoituja, pedagogisia ryhmänhallintamenetelmiä ja työkaluja, joilla tuetaan oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja empatiakyvyn kehitystä. Tavoitteena on vahvistaa opettajan ja oppilaiden myönteistä vuorovaikutusta sekä koulun ja kodin yhteistyötä. TCM (Teacher Classroom Management) on käytännöllinen opettajille suunnattu ryhmähallintamenetelmä.

Paikka:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Talonpojankatu 2 B, Kokkola

Kohderyhmä:
Alakoulujen opettajat, erityisopettajat ja ohjaajat. Suosituksena on, että koulutukseen osallistuu työpari samasta työyhteisöstä (esim. rinnakkaisluokanopettajat, opettaja ja erityisopettaja tai opettaja ja ohjaaja). 

Keskeiset sisällöt:
TCM (Teacher Classroom management) -koulutuksessa edistetään myönteisten ja ennakoivien ryhmähallintastrategioiden käyttöä ja rajojen asettamisen keinoja omassa luokassa. Koulutuksessa perehdytään keinoihin, kuinka opettaa oppilaille sosiaalisia, ongelmanratkaisu- ja itsesäätelytaitoja. Koulutusohjelma koostuu seuraavista osa-alueista:
•    positiivinen suhde oppilaisiin ja vanhempiin
•    ennakoiva suunnittelu käytösongelmaisten oppilaiden kanssa toimimisessa
•    myönteisen käyttäytymisen edistäminen
•    kannustimien käyttö oppilaiden motivoinnissa
•    häiriökäyttäytymiseen puuttuminen ja sen vähentäminen ryhmässä
•    itsesäätelyn ja tunteiden hallinnan opettaminen

Toteutus:
Koulutus koostuu aloitusinfosta ja kuudesta (6) lähiopetuspäivästä. Lähipäivät sisältävät teoriaa ja harjoitteita, ongelmatilanteiden ratkaisemista, vertaiskeskustelua ja videoesimerkkejä vuorovaikutustilanteista. Menetelmän käyttöönottoa omassa oppilasryhmässä tuetaan lähipäivien välissä toteutettavilla käytännönläheisillä välitehtävillä. Koulutuksessa hyödynnetään Kuinka edistää lasten sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja – kirjaa (Carolyn Webster-Stratton (2011). Kirja vaaditaan koulutuksen suorittamiseen ja osallistujien tulee hankkia kyseisen kirja itse. Mikäli koulutukseen osallistuu useampi opettaja samasta koulutusta, voivat he hyödyntää samaa kirjaa. 

Verkossa tapahtuva aloitusinfo järjestetään torstaina 9.1.2025 klo 14.00-15.30. Ihmeelliset vuodet TCM menetelmäkoulutuksen aloitusinfo on tarkoitettu koulutuksen aloittaville osallistujille ja heidän esimiehilleen. Tilaisuudessa esitellään käytöshäiriöiden taustaa, Ihmeelliset vuodet –ohjelmaa ja alkavaa TCM menetelmäkoulutusta. Puhujana Ihmeelliset vuodet -asiantuntija Johanna Kivistö, Turun yliopisto.

Lähiopetuspäivät (pakollinen läsnäolo):

  1. perjantai 24.1.2025 klo 8.15-15.00
  2. torstai 13.2.2025 klo 8.15-15.00
  3. tiistai 11.3.2025 klo 8.15-15.00
  4. perjantai 4.4.2025 klo 8.15-15.00
  5. torstai 24.4.2025 klo 8.15-15.00
  6. tiistai 13.5.2025 klo 8.15-15.00

Koulutuksen suorittaminen ja todistuksen saaminen edellyttävät osallistumista kaikkiin lähiopetuspäiviin.

Kouluttajat:
KM, erityisluokanopettaja Sari Sarkkinen ja KM, erityisluokanopettaja Petra Weckström. Kouluttajat ovat TCM-ryhmänhallinnan ohjaajakoulutuksen saaneita opettajia.

Lisätietoja

Kustannukset:
Koulutus on Opetushallituksen kustantamaa opetus- ja kasvatusalan henkilöstön täydennyskoulutusta, eli opettajille maksuton koulutus. Mahdollisista ateria-, majoitus- ja matkakustannuksista osallistujat vastaavat itse.

Lisätietoja koulutuksesta:
Suunnittelija Anette Skog, p. 040 7476 378, anette.m.skog@jyu.fi 


Hanke on Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen ja Lapin yliopiston Koulutus- ja kehittämispalveluiden Opetushallituksen rahoittama yhteistyöhanke. Hanketta koordinoi Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Hanke toteutetaan vuosina 2023-2025.