Joustavat maisteriopinnot yhdistävät työelämän ja akateemisen kehittymisen

Markus Holmström opiskelee kauppatieteiden maisteriohjelmassa Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksella. Ohjelman suoritettuaan hän saa Vaasan yliopiston myöntämän kauppatieteiden maisterin tutkinnon.
Julkaistu
17.4.2025

Teksti: Maria Raatikainen

Markus Holmström viimeistelee tutkintoaan monimuotona Kokkolan yliopistokeskuksen järjestämässä Liiketoiminnan kehittämisen (LIKE) maisteriohjelmassa.

Holmström työskentelee itsenäisenä konsulttina oman yrityksensä kautta, keskittyen deep tech -innovaatioiden kaupallistamiseen. Työssään hän auttaa materiaalitieteisiin ja vihreään vedyntuotantoon keskittyviä teknologiayrityksiä löytämään markkinansa ja kehittämään liiketoimintastrategioitaan. Holmströmillä on kokemusta myös ohjelmistoalalta operatiivisena johtajana ja toimitusjohtajana.

Tavoitteena Markuksella ei ollut vain maisterin tutkinto, vaan myös mahdollisuus reflektoida omaa työkokemusta akateemisen tiedon kautta. Sopivaa ohjelmaa etsiessään hän löysi Vaasan yliopiston liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelman, joka osoittautui täydelliseksi valinnaksi.

– Olen työskennellyt innovaatioiden kaupallistamisen parissa jo pitkään, mutta halusin syventää teoreettista osaamistani strategisesta liiketoiminnan kehittämisestä. LIKE-ohjelma tarjosi loistavan mahdollisuuden yhdistää työelämän kokemuksia ja akateemisia näkökulmia, Markus kertoo.

Joustavat opinnot työelämän ehdoilla

Tukholmassa asuvalle ja työskentelevälle Markukselle mahdollisuus etäopiskeluun  oli ehdoton edellytys. LIKE-ohjelman joustavuus osoittautui erinomaiseksi ratkaisuksi.

– Opintojen aikataulut ja tehtävät on suunniteltu niin, että ne tukevat työelämässä olevia opiskelijoita. Deadlinet ovat joustavia, ja tehtäviä voi suorittaa omaan tahtiin, mikä mahdollistaa saumattoman työskentelyn hektisen työn ohella, hän kuvailee.

Markus arvostaa suuresti sitä, että myös opiskelijoita kuunnellaan. Ryhmältä saatu palaute on otettu huomioon, ja kurssien sisältöjä on pystytty hienosäätämään opiskelijoiden tarpeiden mukaan.

Työkokemus tukee opiskelua

Holmström huomasi nopeasti, että työelämässä hankitusta kokemuksesta on paljon hyötyä opinnoissa.
– Kun on vuosia työskennellyt liiketoiminnan kehittämisen parissa, moni teoria tuntuu tutulta. Opiskelu onkin ollut itselleni ennen kaikkea mahdollisuus reflektoida aiempaa työkokemusta ja syventää ymmärrystä uusien näkökulmien avulla.

Erityisen mielenkiintoisena hän on kokenut organisaation kehittämiseen ja oppivan organisaation teorioihin liittyvät kurssit. Markus on työssään toiminut paljon tieteen ja liiketoiminnan välisenä siltana, joten kurssit, joissa on käsitelty yhteistyötä ja ymmärryksen rakentamista eri alojen välillä, ovat olleet hänelle erityisen hyödyllisiä.

– Kun aloitin ohjelman, ajattelin kiinnostukseni kohdistuvan pitkälti perinteiseen strategiseen johtamiseen ja siihen liittyvien teorioiden rakentamiseen ja soveltamiseen. Oli kuitenkin hauska huomata, että matkan varrella löytyi aivan uusi ulottuvuus, joka tukee omaa työtäni entistä paremmin. Tämä tutkimussuuntaus, josta en opintojen alussa tiennyt vielä kovin paljon, on avannut uusia mahdollisuuksia ja syventänyt ymmärrystäni liiketoiminnan kehittämisestä, Markus toteaa.

Gradun tekeminen parityönä on tehokasta ja tuo uusia oivalluksia

Yksi Markuksen opiskelukokemuksen erityispiirteistä on se, että hän tekee gradunsa parityönä toisen opiskelijan kanssa. Tämä on ollut Vaasan yliopiston LIKE-ohjelmassa uusi kokeilu, mutta erityisesti Ruotsissa opinnäytetyön tekeminen parityönä on jo vakiintuneempi käytäntö.

– Ensin arvelutti, mutta huomasimme, että täydennämme toistemme vahvuuksia. Minä keskityn enemmän teoreettiseen analyysiin, kun taas parini on loistava tiedonhankinnassa. Tämä tekee työskentelystä tehokkaampaa ja auttaa pitämään aikataulut kasassa, Markus kuvailee.

Parigradu sai alkunsa yhteisestä kiinnostuksesta samaan aihepiiriin, ja lopulta he onnistuivat löytämään tutkimusalueen, jota ei ole vielä tutkittu laajasti. 
Vaikka Markus on tottunut työskentelemään itsenäisesti sekä työelämässä että opinnoissa, hän on huomannut, että parityö tuo mukanaan hyötyjä. 

– Kun tekee yksin, voi helposti tulla sokeaksi omille ajatuksilleen ja tekemiselleen. Parityössä syntyy luonnostaan vertaisoppimista, mutta myös tervettä vastuullisuutta.  Jos sovimme, että jokin osa on valmiina kahden viikon päästä, en halua mennä seuraavaan tapaamiseen ilman, että olen tehnyt oman osuuteni. Se pitää aikataulun kasassa ja edistää työn etenemistä tehokkaasti.

Työparin kanssa työskentely ei ole vain työn jakamista, vaan myös ajatusten haastamista ja kehittämistä. Kun on hyvä yhteys ja luottamus, voi avoimesti keskustella ja kyseenalaistaa, mikä lopulta parantaa työn laatua. Tämä kokemus on ollut todella antoisa ja opettanut paljon sekä yhteistyöstä että itsestäni, Markus summaa.

Opintojen rikkaus on verkostoituminen ja yhteisöllisyys 

Vaikka LIKE-ohjelma on etäpainotteinen, yhteisöllisyys on ollut merkittävä osa opiskelijakokemusta. Opiskelijaryhmästä on muodostunut tiivis yhteisö, ja opiskelijat ovat tukeneet toisiaan, jakaneet kokemuksia ja verkostoituneet myös opintojen ulkopuolella.

– Meillä on ollut todella hyvä ryhmähenki. Vaikka olemme tavanneet kasvotusten vain muutaman kerran, porukka hitsautui nopeasti yhteen. 
Erityisen ikimuistoisia ovat olleet Kokkolan lähipäivät, joiden aikana opiskelijat ovat päässeet viettämään aikaa yhdessä myös luentojen ulkopuolella. Kokkolan illanvietoissa on syntynyt hienoja keskusteluja ja uusia tuttavuuksia, jotka varmasti kantavat myös tulevaisuuteen, Markus kertoo.

Opinnoista eväitä työelämän tueksi

Markus suosittelee ohjelmaa erityisesti henkilöille, joilla on jo jonkin verran työkokemusta. Ohjelma on suunniteltu niin, että se tukee työelämässä olevien ammattilaisten osaamisen kehittämistä. Monilla kursseilla rakennetaankin jo olemassa olevan tiedon päälle, joten on hyödyllistä, jos opiskelijalla on jo jonkin verran kokemusta liiketoiminnasta, Markus sanoo.

Opinnot ovat antaneet Markukselle uusia valmiuksia ja mahdollisuuksia kehittää omaa osaamistaan. Hän pitää myös avoimena mahdollisuutena jatkaa opintojaan tohtoritasolle.
– Maisteriopinnot ovat olleet todella hyödylliset, ja ne ovat avanneet uusia mahdollisuuksia myös akateemisen uran suuntaan. On hienoa, että opinnot ovat antaneet valmiuksia sekä käytännön työhön että mahdolliseen jatko-opiskeluun.