Tuen seminaari

Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen Tuen seminaari kokoaa yhteen kasvatustieteen tutkijat, asiantuntijat, opettajat ja opiskelijat. Seminaarin teemoina ovat oppimisen tuki ja nepsypiirteinen oppilas, kielitietoisuuden näkökulmat perusopetuksessa ja perheiden sosiaalisesti kestävä hyvinvointi.
chydenius-seminaari 2023

Tapahtuman tiedot

Tapahtuma-aika
-
Ilmoittautumisaika
-
Tapahtumatyyppi
Yleisöluennot, seminaarit ja keskustelutilaisuudet
Tapahtuman kieli
Suomi
Tapahtuman esteettömyys ja saavutettavuus
Tapahtumatilaan on esteetön pääsy
Tapahtuman maksullisuus
Maksuton
Tapahtuman paikkakategoria
Hybriditapahtuma
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius

Tuen seminaari on Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kasvatustieteen yksikön järjestämä kaikille aiheesta kiinnostuneille tarkoitettu seminaaritapahtuma. Tuen seminaarissa pääset tapaamaan kasvatusalan toimijoita eri kouluasteilta ja kuulemaan tuen uudistuksen näkymistä tulevien lukuvuosien osalta, keskustelemaan kielitietoisuusnäkökulmista perusopetuksessa sekä pohtimaan perheiden sosiaalisesti kestävän hyvinvoinnin tulevaisuutta.

Seminaariin on mahdollista osallistua paikan päällä Kokkolassa tai etänä striimin välityksellä.

Tuen seminaarin teemoina ovat Oppimisen tuki ja nepsypiirteinen oppilas, kielitietoisuusnäkökulmia perusopetukseen ja perheiden sosiaalisesti kestävä hyvinvointi. Tutustu puhujiin alla.

Huomaathan, että seminaariin pyydetään ilmoittautumista, koska tilaisuus päättyy maksuttomaan kahvitarjoiluun. Ilmoittautumisen yhteydessä voit valita osallistutko tapahtumaan paikan päällä vai etäyhteyden välityksellä. Striimilinkki julkaistaan tällä sivustolla.

Seminaarin etäyhteys avataan klo 13.00.

Seuraa seminaaria etäyhteydellä >>

Seminaarin puheenvuoroista vastaavat:

Yliopistonlehtori Raisa Harju-Autti, Työskentelen Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa kasvatustieteen yliopistonlehtorin tehtävässä. Työtehtäviini kuuluvat muun muassa kandidaatin- ja pro gradu -tutkielmien ohjaus, opetusharjoittelun ohjaus sekä Academic Reading and Communication Skills -kurssin vastuuopettajuus.

Tutkimustyössäni keskityn pääasiassa kielikasvatusalan kysymyksiin, ja tarkastelen esimerkiksi maahanmuuttajaoppilaille suunnattuja kielellisen tuen muotoja sekä perusopetukseen valmistavaa opetusta. Lisäksi tutkin varhennetun kielikasvatuksen ja opettajien ammatillisen kehittymisen teemoja. 

Kielitietoisuus ja kielellinen tuki perusopetuksessa (puheenvuoro)

Kielellisen moninaisuuden vahvistuminen suomalaisessa yhteiskunnassa näkyy myös kasvatuksen ja koulutuksen konteksteissa – siksi kielitietoisuutta tarvitaan! Kielitietoisuuden ja kielellisen tuen tarpeet ovat lisääntyneet huomattavasti kuluneen vuosikymmenen aikana.  Opetuskielen tukiopetus uutena ryhmäkohtaisena tukimuotona on merkittävä lisäys suomalaista perusopetusta koskevassa lainsäädännössä.  Puheenvuorossani tarkastelen kieltä, kielitaitoa ja kielitietoisuutta osana inklusiivista koulukulttuuria.

Raisa HarjuAutti1

KM, yliopistonopettaja Lassi Lavanti opettaa Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa erinäisiä opintojaksoja digitaalisesta oppimisesta harjoitteluiden ohjauksiin. Lassi toimii myös väitöskirjatutkijana Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Hänen väitöskirjatutkimuksessaan tarkastellaan, maahanmuuttajataustaisten perheiden sosiaalisesti kestävän hyvinvoinnin tukemista varhaiskasvatuksessa. Lisäksi hän on aloittanut postdoc-tutkimuksen tekemisen Suomen Akatemian rahoittamassa projektissa: Lapsi ajassa – eksistentiaalinen resilienssi varhaiskasvatuksessa.

Puheenvuoro keskittyy väitöskirjatutkimukseen. Tarkastelen minkälaisia keinoja maahanmuuttajataustaisten perheiden tukemiseen on sekä avaan perheiden sosiaalisen kestävän hyvinvoinnin rakentumista. Aihe on ajankohtainen, sillä viime vuosikymmeninä maahanmuutto Suomeen on lisääntynyt merkittävästi ja perheiden tukemiseen tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota.

Yliopistonlehtori Marko Kielinen, on aloittanut Kokkolan yliopistokeskuksessa yliopistonlehtorin pestissä tämän vuoden maaliskuussa kasvatustieteen yksikössä. Hän on aikaisemmin työskennellyt Oulun yliopistossa opettajankoulutuksen ja erityisopettajakoulutuksen parissa. Marko on tutkinut neuropsykiatristen häiriöiden esiintymistä ja erilaisten tukimuotojen vaikuttavuutta lasten ja nuorten arjessa. Hän on väitellyt 2005 tohtoriksi lastenpsykiatrian alalta aiheesta; Autismikirjon esiintyvyys ja tukitoimet Pohjois-Suomessa ja osallistunut mm. viimeisimmän Autismikirjon käypähoitosuosituksen sisältöjen kirjoittamiseen.

Esityksessä paneudutaan oppilasryhmään, joilla on sosiaalisen toimintakyvyn, keskittymisen ja/tai käyttäytymisen erilaisuuttaa. Oppilailla voi olla autismikirjon tai ADHD (Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön) -kriteerit täyttävä diagnoosi tai niiden piirteitä. Oppimisen tuen uudistus astui voimaan 1.8.2025, jolloin oppilaiskohtainen tuki tulee haastamaan myös opettajat entistä enemmän tuen tarjoamiseen. Alustuksessa käsitellään seuraavia kokonaisuuksia;

Miten määritellä ja tunnistaa nepsypiirteinen oppilas?

Kuinka koulussa määritetään nepsypiirteisen oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne koulun, oppilaan sekä huoltajan näkökulmista.

Miten koulussa tulisi resursoida nepsypiirteisen oppilaan oppimisen tuen toimet?

Marko Kielinen

Lisää kalenteriin