luovuus

Kehollisuus, luovuus ja ratkaisukeskeisyys - menetelmiä koulun arkeen 8 op (OPH)

Koulutusohjelman tavoite

Koulutuksen tavoitteena on tukea opettajan ja oppilaiden hyvinvointia tarjoamalla osallistujille luovia ja kehollisia menetelmiä erilaisten teemojen (tunnetaidot, kiusaamisen ehkäisy, psykologinen turvallisuus, hyvinvointi) käsittelyyn ja ryhmänhallinnan tunteen lisäämiseen. Lisäksi tavoitteena on tarjota ratkaisukeskeisiä menetelmiä oppilaiden ja työssä ilmenevien haasteiden kohtaamiseen. Koulutus tarjoaa erityisesti näitä hyvinvointia tukevia menetelmiä sovellettavaksi omassa opetuksessa, mutta myös opettajalle itselleen keinoja palautua kuormittavasta työstä sekä saada vertais- ja asiantuntijatukea hankkeen ajan.

Toteutus ja kohderyhmä

Koulutusohjelma koostuu kolmesta toisiaan tukevaa koulutusosiota. Osallistuja voi suorittaa yksittäisen osion tai koko koulutusohjelman (8 op):
1. Keholliset menetelmät voimavarana koulun arjessa 3 op (järjestetty keväällä 2025),
2. Luovat menetelmät tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa 3 op sekä 
3. Ratkaisukeskeinen opettajuus 2 op

Koulutusohjelman osiot toteutetaan valtakunnallisesti verkko-opetuksena (Zoom). Koulutus sisältää asiantuntijaluentoja, pienryhmätyöskentelyä, omassa työssä sovellettavia kokeilutehtäviä ja reflektointia sekä vertaiskeskustelua yhteisellä kurssialustalla. 

Kohderyhmä: perusopetuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö.

2. Luovat menetelmät tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa 3 op

luovuus 3

Osiossa perehdytään luoviin menetelmiin oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen, osallisuuden sekä hyvinvoinnin lisäämiseen luovien, taidelähtöisten menetelmien keinoin. Osio sisältää soveltavan kuvataiteen, mediakasvatuksen sekä draamakasvatuksen menetelmiä. Osio tarjoaa välineitä vahvuuksien tunnistamiseen ja itsetunnon vahvistamiseen, mitkä ovat sovellettavissa oman ja oppilaiden hyvinvoinnin tueksi. 

  • Taiteen ja kulttuurin vaikutus ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
  • Kuvataide luovan ilmaisun tukena helppoja materiaaleja hyödyntäen
  • Oman ja oppilaiden minäkuvan, itsetunnon, yhteistyötaitojen ja mediataitojen vahvistaminen videonteon avulla 
  • Videoeditoinnin ja videoanimaation perusteet, kuten kuvien yhdistäminen, tekstin ja musiikin lisääminen helppojen sovellusten avulla (iMovie, VN videoeditor, Stop Motion Studio)
  • Draamakasvatus pedagogisena menetelmänä
  • Vahvuuksien puu - vahvuuksien tunnistaminen draamallisen eläytymisen kautta
  • Tarinat ja kertomukset draamakasvatuksessa sekä ryhmän vuorovaikutus

Koulutus koostuu kuudesta (6) verkossa (Zoom) tapahtuvasta koulutuspäivästä, joihin sisältyy asiantuntijaluentoja, pienryhmäkeskusteluja sekä luovia harjoituksia. 

Koulutuspäivät:

  1. tiistai 26.8. klo 13-16
  2. tiistai 9.9. klo 13-16
  3. keskiviikko 24.9. klo 13-16
  4. keskiviikko 8.10. klo 13-16
  5. maanantai 27.10. klo 13-16
  6. maanantai 10.11. klo 13-16

Kouluttajina toimivat:

  • TaM Niina Oinas, yhteisötaiteilija, soveltavan ja osallistavan taiteen asiantuntija ja kulttuurihyvinvoinnin teemoihin perehtynyt väitöskirjatutkija.
  • KM, LO Mervi Maatela, videokouluttaja ja mediakasvattaja. Mervin erityisosaamista on lasten ja nuorten videomaailma, hän toimii Tubecon-tuottajana sekä kouluttaa niin opettajia kun oppilaitakin videoiden teosta. 
  • KT, LO Sirkku Lähdesmäki, yliopistolehtori ja draamakasvattaja. Sirkku on toteuttanut draamakasvatusta luokanopettajana sekä toiminut ilmaisukasvatuksen opettajana luokanopettajien aikuiskoulutuksessa.

3. Ratkaisukeskeinen opettajuus 2 op

Osiossa tarjotaan osallistujille ratkaisukeskeisiä menetelmiä ryhmän työrauhan rakentamiseen, psykologisen turvallisuuden luomiseen sekä hyvinvoinnin vahvistamiseen. Ratkaisukeskeiset menetelmät tukevat osallistujien kykyä keskittyä käytettävissä oleviin voimavaroihin, ongelmien ja haasteiden sijasta, mikä tukee haastavien tilanteiden hallintaa ryhmässä. Osiossa perehdytään ratkaisukeskeisten menetelmien teoriatietoon sekä käytännön harjoituksiin, joita osallistujat voivat soveltaa omansa sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen. 

Koulutus koostuu neljästä (4) verkossa (Zoom) tapahtuvasta koulutuspäivästä, joihin sisältyy asiantuntijaluentoja, pienryhmäkeskusteluja sekä välitehtäviä jotka tukevat menetelmien soveltamista oppilaiden kanssa. 

Koulutuspäivät:

  1. torstai 15.1.2026 klo 13-16
  2. torstai 22.1.2026 klo 13-16
  3. keskiviikko 4.2.2026 klo 13-16
  4. keskiviikko 11.2.2026 klo 13-16

Kouluttajina toimivat:

  • Psykologi Hannamaija Rauhala, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, EMDR-, kliinisen hypnoterapian ja kognitiivisen lyhytterapian pätevyys, Asahi- ja TRE- ohjaaja.
  • KM Kirsi Pöykkö, mentoriopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja, työnohjaaja. Kirsillä on pitkä työkokemus yläkoulusta, mm. mentoriopettajana neurokirjon oppilaiden ja heidän opettajiensa tukena. 
sydän

Ilmoittautuminen ja lisätietoja koulutuksesta

Ilmoittautuminen: 
Voit ilmoittautua varasijoille 3. osioon (keväällä 2026) täyttämällä sähköinen lomake

Peruutusehdot:
Huomioithan, että ilmoittautuminen on sitova. Mahdollisista perumisista tulee ilmoittaa sähköpostilla koulutuksen suunnittelijalle (jenny-katariina.12.tahkola@jyu.fi). 

Kustannukset:
Koulutus on Opetushallituksen kustantamaa opetus- ja kasvatusalan henkilöstön täydennyskoulutusta ja täten osallistujille maksuton. 

Lisätietoja koulutusohjelmasta:
Projektisuunnittelija Jenny-Katariina Tahkola, jenny-katariina.12.tahkola@jyu.fi, 050-5990253.

Hanke on Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen ja Lapin yliopiston Koulutus- ja kehittämispalveluiden yhteistyöhanke. Hanketta rahoittaa Opetushallitus. Lapin yliopiston yhteyshenkilö: Suunnittelija Sanni Jalonen, p. 040 489 4821. sanni.jalonen@ulapland.fi