luovuus

Kehollisuus, luovuus ja ratkaisukeskeisyys - menetelmiä koulun arkeen 8 op (OPH)

Koulutusohjelman tavoite

Koulutuksen tavoitteena on tukea opettajan ja oppilaiden hyvinvointia tarjoamalla osallistujille luovia ja kehollisia menetelmiä erilaisten teemojen (tunnetaidot, kiusaamisen ehkäisy, psykologinen turvallisuus, hyvinvointi) käsittelyyn ja ryhmänhallinnan tunteen lisäämiseen. Lisäksi tavoitteena on tarjota ratkaisukeskeisiä menetelmiä oppilaiden ja työssä ilmenevien haasteiden kohtaamiseen. Koulutus tarjoaa erityisesti näitä hyvinvointia tukevia menetelmiä sovellettavaksi omassa opetuksessa, mutta myös opettajalle itselleen keinoja palautua kuormittavasta työstä sekä saada vertais- ja asiantuntijatukea hankkeen ajan.

Toteutus ja kohderyhmä

Koulutusohjelma koostuu kolmesta toisiaan tukevaa koulutusosiota. Osallistuja voi suorittaa yksittäisen osion tai koko koulutusohjelman (8 op):
1. Keholliset menetelmät voimavarana koulun arjessa 3 op (järjestetty keväällä 2025),
2. Luovat menetelmät tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa 3 op (järjestetty syksyllä 2025)
3. Ratkaisukeskeinen opettajuus 2 op. (järjestetään keväällä 2026)

Koulutusohjelman osiot toteutetaan valtakunnallisesti verkko-opetuksena (Zoom). Koulutus sisältää asiantuntijaluentoja, pienryhmätyöskentelyä, omassa työssä sovellettavia kokeilutehtäviä ja reflektointia sekä vertaiskeskustelua yhteisellä kurssialustalla. 

Kohderyhmä: perusopetuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö.

3. Ratkaisukeskeinen opettajuus 2 op

Osiossa tarjotaan osallistujille ratkaisukeskeisiä menetelmiä ryhmän työrauhan rakentamiseen, psykologisen turvallisuuden luomiseen sekä hyvinvoinnin vahvistamiseen. Ratkaisukeskeiset menetelmät tukevat osallistujien kykyä keskittyä käytettävissä oleviin voimavaroihin, ongelmien ja haasteiden sijasta, mikä tukee haastavien tilanteiden hallintaa ryhmässä. Osiossa perehdytään ratkaisukeskeisten menetelmien teoriatietoon sekä käytännön harjoituksiin, joita osallistujat voivat soveltaa omansa sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen. 

Koulutus koostuu neljästä (4) verkossa (Zoom) tapahtuvasta koulutuspäivästä, joihin sisältyy asiantuntijaluentoja, pienryhmäkeskusteluja sekä välitehtäviä jotka tukevat menetelmien soveltamista oppilaiden kanssa. 

Koulutuspäivät:

  1. torstai 15.1.2026 klo 13-16
  2. torstai 22.1.2026 klo 13-16
  3. keskiviikko 4.2.2026 klo 13-16
  4. tiistai 10.2.2026 klo 13-16

Kouluttajina toimivat:

  • Psykologi Hannamaija Rauhala, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti, EMDR-, kliinisen hypnoterapian ja kognitiivisen lyhytterapian pätevyys, Asahi- ja TRE- ohjaaja.
  • KM Kirsi Pöykkö, mentoriopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja, työnohjaaja. Kirsillä on pitkä työkokemus yläkoulusta, mm. mentoriopettajana neurokirjon oppilaiden ja heidän opettajiensa tukena. 
sydän

Ilmoittautuminen ja lisätietoja koulutuksesta

Ilmoittautuminen: 
Voit ilmoittautua 3. osioon (keväällä 2026) täyttämällä sähköinen lomake

Peruutusehdot:
Huomioithan, että ilmoittautuminen on sitova. Mahdollisista perumisista tulee ilmoittaa sähköpostilla koulutuksen suunnittelijalle (jenny-katariina.12.tahkola@jyu.fi). 

Kustannukset:
Koulutus on Opetushallituksen kustantamaa opetus- ja kasvatusalan henkilöstön täydennyskoulutusta ja täten osallistujille maksuton. 

Lisätietoja koulutusohjelmasta:
Projektisuunnittelija Jenny-Katariina Tahkola, jenny-katariina.12.tahkola@jyu.fi, 050-5990253.

Hanke on Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen ja Lapin yliopiston Koulutus- ja kehittämispalveluiden yhteistyöhanke. Hanketta rahoittaa Opetushallitus. Lapin yliopiston yhteyshenkilö: Suunnittelija Sanni Jalonen, p. 040 489 4821. sanni.jalonen@ulapland.fi