21st Century European Teachers

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Tutkimusalue
Kasvatustieteet
Tiedekunta
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius

Hankekuvaus

Tuetaan opettajien ja opettajaksi opiskelevien tulevaisuustaitojen kehittymistä sekä kansainvälistä verkostoitumista – kehitetään yhdessä kestäviä opetusmenetelmiä ja –käytänteitä.

Hankkeen taustaa

  • Opettajien tulevaisuustaitojen kehittymisen tukeminen
    - opettajien taito selvitä digitaalisuuden, ilmastonmuutoksen, tai muiden monitahoisten mullistusten tuomista yhteiskunnallisista haasteista
  • Opettajan ammatin houkuttelevuuden kehittäminen
    - kumppanuudet yli valtioiden rajojen (opettajien monipuolisen liikkuvuuden lisääminen), kestävät opetusmenetelmät ja -käytänteet

21st Century European Teachers -hankkeella on neljä erityistavoitetta:

  1. Koota tietoa eurooppalaisesta opettajankoulutuksesta ja siinä tapahtuneista muutoksista suhteessa yhteiskunnallisiin ja globaaleihin ongelmiin.
  2. Tutkia ja kehittää opettajien ja opettajaksi opiskelevien liikkuvuutta ja tulevaisuustaitoja.
  3. Suunnitella, kehittää ja pilotoida tutkimusperustaisia oppimismoduuleja opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen.
    - MOOC-opintojaksot eTwinning-alustalla
  4. Tiedottaa hankkeen ja tutkimuksen tuloksista sidosryhmille ja päätöksentekijöille kansallisissa ja kansainvälisissä tapahtumissa.

Tavoitteidensa saavuttamiseksi projekti on kehittänyt 21st Century European Teacher Co-education -mallin. Malli mahdollistaa toiminnan, jossa opettajaksi opiskelevat yhdessä opettajien kanssa kehittävät uusia opetusmateriaaleja ja testaavat opetusmenetelmiä neljässä keskeisessä aihepiirissä:
- teknologinen voimaannuttaminen,
- kestävä oppiminen ja kestävyyskasvatus,
- yrittäjyys ja yrittelijäsyys sekä 
- leikillinen oppiminen.

21st Century European Teachers -projektissa mukana

  • VIA University College, Denmark - koordinaattori
  • European School Net
  • Rey Juan Carlos University, URJC, Spain
  • Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Suomi
  • Alexandru Ioan Cuza University of Iaș, UAIC, Romania
  • European Centre of Studies and Initiatives, CESIE, Italy
  • Ammattikorkeakoulu Laurea, Suomi
  • Kokkolan kaupunki ja Hollihaan koulu, Suomi
  • Muita kouluja partnreimaista

Yliopistokeskus Chydeniuksen tehtävät projektissa

  • Chydeniuksen tiimi kartoittaa ja selvittää laaja-alaisen osaamisen ja tulevaisuuden taitojen kehittymisen tukemista opettajakoulutuksessa ja opettajien täydennyskoulutuksessa (Tavoite 1).
  • Chydeniuksen tiimi ja opettajaksi opiskelevat yhdessä Hollihaan koulun opettajien kanssa toteuttavat opintomatkoja hankkeen partnerimaihin. Opintomatkojen aikana pilotoidaan hankkeen neljään aihepiiriin liittyviä opetuskokeiluja ja verkostoidutaan eri maiden opettajien ja opettajaksi opiskelevien kanssa (Tavoite 2).
  • Chydeniuksen tiimi ja opettajaksi opiskelevat yhdessä Hollihaan koulun opettajien kanssa toteuttavat yhteisopettajuusmallin (co-education model) mukaisia monialaisia oppimiskokonaisuuksia (Tavoite 3).
  • Chydeniuksen tiimi toteuttaa yhdessä Laurean kanssa leikillisen oppimisen MOOC alustan ja pilotoi sen käyttöä opettajien täydennyskoulutuksessa (Tavoite 3).
  • Chydeniuksen tiimi toteuttaa yhdessä Laurean kanssa kansallisen sidosryhmien tapaamisen, jossa hankkeen tuloksista kerrotaan päättäjille ja esitetään opettajakoulutuksen kehittämisideoita (Tavoite 4).

Erasmus+ opettaja-akatemiat

The project had it grant from EU Teacher Academies project together with only 15 other cross-European projects in March 2023. https://education.ec.europa.eu/news/16-new-erasmus-teacher-academies-to-promote-excellence-in-teacher-education-in-europe

Lisätietoja

Jonna Kangas, projektipäällikkö

Merike Kesler, projektitutkija & yliopistonlehtori

Heidi Harju-Luukkainen, professori

Minna Maunula

Hankkeessa tapahtuu:

  • 21.2.2025: European SchoolNet järjesti European Workshop of the 21st Century European Teachers -dialogilaboratorion. Työpajassa käsiteltiin EU:n poliittista ohjausta opettajankoulutuksen ja koulutuksen neljän keskeisen teeman kautta: 1) teknologinen voimaannuttaminen, 2) kestävä oppiminen, 3) yrittäjyys ja 4) leikillinen oppiminen. Dialogilaboratorion tavoitteena on kehittää suosituksia eurooppalaisille ja kansallisille päätöksentekijöille.
  • 4.–7.2.2025: Hankepartnerit ja hankkeeseen osallistuvat peruskoulun opettajat tapasivat Palermossa, Italiassa. Hankepartnerimme CESIE esitteli kestävän oppimisen teema-aluetta koulukäynnillä, jossa yhteisopettajuusmallia testattiin projektioppimisessa yläkoulun opettajien ja opettajaopiskelijoiden kanssa.
  • 5.–8.11.2024: Koulutus- ja tutkimusvierailu toteutettiin Iasissa, „Alexandru Ioan Cuza” -yliopistolla. Vierailun aikana havainnoimme ja analysoimme teknologia-avusteista opettamista ja projektityöskentelyä paikallisessa yläkoulussa. Yliopistolla hankkeen tutkijat perehtyivät kielimallien ja tekoälysovellusten opetuskäyttöön sekä siihen liittyvään EU-ohjaukseen.
  • 5.–8.10.2024: Kokkolassa isännöimme kahdeksan hankepartnerimme vierailua, jossa yhteisopettajuusmallia pilotoitiin osana opettajankoulutuksen kurssia Monialainen oppimiskokonaisuus muissa ympäristöissä tai koulussa. Mukana olivat koko Hollihaan koulu sekä kaikki 40 Laiko-opiskelijaa.
  • 5.–8.11.2023: Palermossa järjestettiin leikillisen oppimisen demonstraatio, jossa opiskelijat osoittivat innostusta ja avointa asennetta uutta oppimiskokemusta kohtaan. Oppilaiden korkea sitoutumisen taso kävi ilmi koko toiminnan ajan. He osoittivat hyvää yhteistyökykyä, ja kaikki vaikuttivat osallistuvan aktiivisesti ilman syrjäytymistä. Joissakin ryhmissä oppilaat valitsivat keskuudestaan johtajan, mutta vastuun jakaminen tuntui luonnolliselta. Erityisesti eräs ryhmä, joka suunnitteli kissanmuotoisen avaruusaluksen "The Black Cat", jäi mieleen: koko ryhmä istui yhdessä kissan päässä lennon aikana, ja vain johtajalla oli mahdollisuus nousta tarkkailupaikalle päälaelle.

  • 22.–24.10.2023: Kokkolassa vieraili yhteistyökumppaneita „Alexandru Ioan Cuza” -yliopistosta Romaniasta. Professori Marius Ciprian ja Andrei Lucian tutustuivat leikilliseen opetukseen ja oppimiseen Hollihaan koululla sekä osallistuivat 1. luokan opetukseen. Vierailuun sisältyi myös tutustuminen yliopistokeskuksen toimintaan ja teknologian mahdollisuuksiin monimuotoisessa koulutuksessa.

  • 20.–23.3.2024: Hankkeen yhteisopettajuusmallin pilotointi alkoi Aarhusissa, Tanskassa. Hankejohtajamme VIA-yliopisto esitteli mallin käyttöä opettajaopiskelijoiden, yläkoulun oppilaiden, opettajien ja opettajankouluttajien yhteistyössä.

Jäsenet

Jonna Kangas

projektipäällikkö
Jyväskylän Yliopisto Kokkolan yliopistokeskus chydenius

Lasse Kantola

projektitutkija
Jyväskylän Yliopisto Kokkolan yliopistokeskus Chydenius

Heidi Harju-Luukkainen

professori, varajohtaja (kasvatus)
Jyväskylän Yliopisto Kokkolan yliopistokeskus chydenius

Minna Maunula

yliopistonlehtori, lähiesimies
Jyväskylän Yliopisto Kokkolan yliopistokeskus chydenius