Blogi: Gradun kautta uusia ajatuksia oman työn ilmiöihin

Tomi Rytkönen opiskeli liiketoiminnan kehittämisen (LIKE) maisteriohjelmassa Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksella. Valmistuttuaan helmikuussa hän sai Vaasan yliopiston myöntämän kauppatieteiden maisterin tutkinnon.

Blogikirjoituksessaan Tomi kertoo pro gradu -työnsä lähtökohdista ja hyödynnettävyydestä.
Tomi Rytkönen valmistui kauppatieteiden maisteriksi helmikuussa.
Julkaistu
5.3.2025

Kaupan ala on Suomessa suurin nuorten työllistäjä ja monet nuorista saavatkin ensikosketuksensa työelämään juuri vähittäiskaupan kautta. Suuresta nuorten työntekijöiden määrästä huolimatta ala näyttäytyy kuitenkin nuorille useimmiten työuralla tilapäisenä, sillä työskentely on usein vain kausittaista tai osa-aikaista. Myös kaupan alaan liitettävät negatiiviset mielikuvat ovat olleet myös julkisessa keskustelussa tiukassa.

Oma työskentelyni kaupallisen alan ammatillisen koulutuksen parissa työelämäpäällikkönä on vienyt minut usein keskusteluihin toimialamme yritysten kanssa sen osalta, kuinka saisimme nuoret kiinnostumaan paremmin vähittäiskaupan alalla työskentelystä oppilaitosyhteistyön kautta. Yrityksissä tehdään jo nykyisellään paljon hienoa työnantajamielikuvatyötä ja oppilaitokset pyrkivät luomaan alasta mielenkiintoista kuvaa opintojen kautta. Lisäksi yhteistyö yritysten ja oppilaitosten kanssa on jo nykyisellään tiivistä. 

Lähtiessäni suunnittelemaan liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelman pro gradu -tutkielmaani, pohdin juuri näitä teemoja, ja kuinka voisin syventyä tähän ilmiöön tarkemmin.

Tavoitteena tunnistaa osapuolen rooleja ja toiminnan haasteita

Pro gradu -tutkielmani keskeisinä kysymyksinä toimivat, millaista työnantajamielikuvatyötä vähittäiskaupan yrityksissä tehdään nuorten tavoittamiseksi ja mikä on oppilaitosten rooli tässä työssä. Lisäksi keskeistä oli selvittää, millaisia haasteita toimialalla tunnistetaan nuorten tavoittamisessa.

Lähdin syventymään teemoihin tutkielmani kautta perehtymällä alkuun työnantajamielikuvatyön, vähittäiskaupan ammatillisen koulutuksen sekä oppilaitosten työelämäyhteistyön aiempaan tutkimukseen. Tutkielmani toteutin laadullisia menetelmiä käyttäen, keräten aineistoa teemahaastatteluiden kautta. Haastatteluihin osallistui yhdeksän asiantuntijaa, joista kuusi edustivat vähittäiskaupan valtakunnallisia yrityksiä ja kolme kaupallisen alan ammatillisia oppilaitoksia. Graduprosessin aikana käydyt keskustelut alan eri henkilöiden kanssa toivat jo itsessään omaan työhöni uusia ajatuksia sekä monet haastateltavista myös kokivat hyötyvänsä asioiden pohtimisesta syvemmin.

Vähittäiskaupan toimialan mielikuva kaipaa kehittämistä

Tutkielmani johtopäätöksenä esitettiin, että vähittäiskaupan alan yritysten ja oppilaitosten välinen yhteistyö on merkittävässä osassa työnantajamielikuvatyön edistämisessä ja nuorten tavoittamisessa. Vähittäiskaupan toimialan haasteet kuitenkin tuovat esteitä yritysten työnantajamielikuvatyölle ja oppilaitosyhteistyölle.

Vähittäiskaupan yritysten työnantajamielikuvatyössä keskeisimmiksi teemoiksi nousivat brändin merkitys, aitouden ja samaistuttavuuden näkyminen viestinnässä sekä urapolkujen esittäminen. Urapolkujen merkitys nähtiin kuitenkin hieman ristiriitaisena, sillä nuoret eivät aiemman tutkimuksen perusteella halua välttämättä sitoutua työnantajien määrittämiin urapolkuihin.

Oppilaitosyhteistyön osalta oleellisimpina yhteistyön toimenpiteinä työnantajamielikuvatyön näkökulmasta koettiin opiskelijoiden harjoittelujaksot, oppilaitosten rekrytointitapahtumat sekä erityisesti toimenpiteet, joiden kautta yritykset pääsevät osaksi nuorten arkea. Yritysten myymäläpäälliköiden ja oppilaitosten opettajien yhteistyö sekä oppilaitoksen alumnien hyödyntäminen ovat myös keskeisiä työnantajamielikuvatyön vahvistamisessa.

Näiden ohella tutkielman kautta saatiin vahvistusta sille, että työnantajamielikuvatyötä nuorten tavoittamiseksi haastavat useat eri tekijät. Esille nousevina haasteina olivat vähittäiskaupan toimialan heikko yleinen mielikuva, runsas osa-aikaisuus, rajalliset kehittymismahdollisuudet urapolkujen osalta, kaupan alan rooli ensimmäisenä työpaikkana sekä oppilaitosten kokemat rajalliset vaikutusmahdollisuudet.

Pro gradu -tutkielman kautta syventymistä oman työn ilmiöihin

Koen, että pro gradu -tutkielman kautta pääsin syventymään oman työni kannalta keskeisiin teemoihin ja ilmiöihin. Työssä yhdistyivät tieteelliset lähtökohdat ja aiempi tutkimus aiheesta käytännönläheisellä tavalla juuri niihin teemoihin, joista työni verkostoissa käydään keskustelua.

Tutkielman tuloksia voidaankin suoraan soveltaa todellisiin työelämän tilanteisiin, kun lähdemme pohtimaan yhteistyössä yritysten kanssa, kuinka saamme kehitettyä toimintamalleja nuorten kiinnostuksen herättämiseksi vähittäiskaupan alaa kohtaan.

Kirjoittaja valmistui liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelmasta helmikuussa 2025 ja työskentelee työelämäpäällikkönä ammatillisen koulutuksen parissa Mercurialla.