Konkurrenskraft och attraktivitet för Mellersta Österbotten genom att utveckla samarbetet mellan företag och universiteten

Publicerad
31.5.2024

I ett samhälle baserat på kompetens uppstår regionens konkurrenskraft av att näringslivet i regionen effektivt kan tillämpa forskad kunskap och vetenskaplig excellens i sin praktiska verksamhet. Om regionen vill lyckas med förutsättningarna för ett åldrande samhälle och en hårdnande konkurrens mellan regioner måste den också utveckla sin attraktionskraft i ögonen på aktörer utanför regionen.

En nyckelroll för att utveckla Mellersta Österbottens konkurrenskraft och attraktionskraft är näringslivet, som skapar grunden för andra sociala aktiviteter, bedömer Olli Rosenqvist.

Även om Mellersta Österbottens exportindustri fokuserad på tillverkning av kemikalier och metaller och den kommande storindustrin med anknytning till den gröna omställningen utnyttjar de senaste innovationerna i sina produktionsprocesser, räcker det inte för att tillräckligt förbättra företagskulturen i regionen. För att öka attraktionskraften för regionens företagskultur bör mer kraft än för närvarande göras för att inte bara motivera befintliga små och medelstora företags vilja att utvecklas, utan också för att skapa och attrahera nya, kunskapsintensiva små och medelstora företag till regionen.

I bästa fall, i samarbete med universitet, skulle små och medelstora företag inte bara kunna främja sin konkurrenskraft, utan också regionens allmänna vilja och förmåga att förnya sig och bli ännu mer mångkulturell, internationell och attraktiv.
 

Från och med hösten 2022 har Karleby universitetscenter Chydenius vidtagit aktiva åtgärder för att ta reda på och följa upp påverkan av sitt verksamheten. Målet är att utveckla verksamheten till att bli mer och mer effektfull. Universitetscentrumet strävar efter att regelbundet informera om aktuella frågor och framstegen i arbetet för påverkan.
 

Mer information: