Kokkolan yliopistokeskus Chydenius

SusFuFlex

tekijä: Plone-support Viimeisin muutos maanantai 30. tammikuuta 2012, 13.16
Uudet, innovatiiviset ja kestävät liikennepolttoaineet: biokomponenteista joustaviin nestemäisiin polttoaineisiin. 1.1.2008-31.12.2011

SusEnTAVOITTEET

  • Tutkia liikenteen biopolttoaineiksi soveltuvien raskaampien alkoholien (butanoli, pentanoli, seosalkoholit) valmistusta metsäbiomassasta ja teollisuuden sivutuotevirroista.
  • Alkoholeja valmistetaan projektissa:
      • 1) Fermentoimalla
      • 2) Uusien kemiallisten (katalyyttisten) reaktioreittien kautta
  • Fermentointi
    • Mikrobiologisessa prosessissa biomassaa fermentoidaan Clostridium-suvun mikrobeilla, jotka pystyvät korkealla saannolla konvertoimaan hiiliyhdisteitä butanoliksi.
    • Sopivia hiilen lähteitä ovat metsäbiomassa ja esim. elintarviketeollisuuden sivutuotteet.
    • Prosessi bioreaktorissa on kaksivaiheinen, ensin hapon muodostus jota seuraa liuottimen (butanoli) tuotanto
    • Biomassa tulee ensin hajottaa sokeriksi, jonka jälkeen se fermentoidaan alkoholiksi
    • Keskeiset muuttujat ovat pH, lämpötila ja pitoisuudet.
  • Toisena valmistusreittinä tutkitaan kemiallista synteesiä, jossa glyserolista (ensimmäisen sukupolven biodieseltuotannon sivutuote), metanolista tai etanolista valmistetaan uusien katalyyttisten reaktioreittien kautta polttoainekäyttöön soveltuvia raskaampia alkoholeja.

 

HAASTEET

  • Raaka-aineen (biomassan) hajottaminen fermentoitavissa oleviksi sokereiksi
  • Suuren liuotinmäärään aiheuttamat ongelmat, kuten liuottimen mahdollinen hajoaminen ja mikrobien toiminnan heikkeneminen.
  • Biobutanolin erotus ja erottumisen tehostaminen.
  • Uudet katalyytit ja katalyyttiset prosessit butanolin valmistamiseksi (näitä ei vielä tunneta).

 

MAHDOLLISUUKSIA

  • Uusi liikenteen biopolttoaine (biobutanoli), joka
    • 1) soveltuu sellaisenaan jaettavaksi nykyisiin polttoaineen jakeluverkostoihin (alhainen höyrynpaine)
    • 2) on energiatehokas ja pystyy korvaamaan fossiilisen bensiinin polttoaineena
    • 3) soveltuu sellaisenaan nyk. polttomoottoreihin (A/F-suhde)
    • 4) voidaan valmistaa teollisessa mittakaavassa
    • 5) on vähemmän korrodoivaa kuin etanoli
    • 6) ei liukene veteen yhtä paljon kuin etanoli ja metanoli

TUTKIMUSKONSORTIO

  • Prof. Ulla Lassi (konsortion vastuullinen johtaja) ja tutkimusryhmä, Oulun yliopisto, Kemian laitos
  • Prof. Riitta Keiski ja tutkimusryhmä, Oulun yliopisto, Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto
  • Dos. Jyri-Pekka Mikkola ja tutkimusryhmä, Åbo Akademi, Teknillisen kemian laboratorio
  • Dos. Krisztián Kordás ja tutkimusryhmä, Oulun yliopisto, Mikroelektroniikan laboratorio

 

KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ

  • Prof. Lars Petterson, Royal Institute of Technology, Stockholm, Sweden

 

POSTERIT

Suomen AkatemiaAbo AkademiKTH Stockholm

Jaa |
kuuluu seuraaviin kategorioihin: