Kokkolan yliopistokeskus Chydenius

Kokkolan yliopistokeskus avautui lapsille

tekijä: Päivi Vuorio Viimeisin muutos maanantai 25. helmikuuta 2013, 11.10

Juttu julkaistu Oulun yliopiston Aktuumi-lehdessä

Keski-Pohjanmaan lasten yliopiston ”rehtori”, kasvatustieteen professori Juha Hakala avasi pohjoisemmassa Suomessa uuden yliopistollisen aluevaltauksen lauantaina 7.2. Rehtorin alkusanat opastivat nuoria kuulijoita yliopistossa opiskelun taidossa: luennolla ollaan hiljaa ja kuunnellaan mitä opettaja sanoo.

Ensimmäinen Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa järjestetty lasten yliopisto –luento keräsi ennakoitua suuremman osallistujamäärän. Professori Ulla Lassi johdatteli viiden assistenttinsa avustuksella reilut sata alakouluikäistä lasta kemian ihmeelliseen maailmaan. Yliopistokeskuksen Ulappa-salin olivat tavanomaisten pöytä- ja tuolirivistöjen sijasta vallanneet suojalasit, koeputket ja kemikaalit.

Lasten yliopiston ensimmäinen luento ilmensi myös yliopistokeskuksen kiitettyä sisäistä organisointimallia: luennosta vastasi yliopistokeskuksen soveltavan kemian tutkimusryhmä, jossa työskentelee sekä Oulun yliopiston että Jyväskylän yliopiston palveluksessa olevia tutkijoita. Kokkolan yliopistokeskukseen sijoitettu, pääasiassa paikallisten kemian alan yritysten rahoittama kemian professuuri kuuluu hallinnollisesti Oulun yliopiston kemian laitokselle.

Kemiaa arkipäivän esimerkeillä

Luennon aluksi professori Ulla Lassi kertoi, kuinka kemia on läsnä jokapäiväisessä elämässämme. Elintarvikkeet, kuten maito, on itse asiassa kemiaa.  Lapset seurasivat silmä tarkkana, miten maidon pintajännitys saatiin laukeamaan astianpesuaineen avulla.

Lapset kuulivat ihmetyksekseen, että ruskea vesi voi kemiallisesti olla suhteellisen puhdasta, ja kirkas vesi puolestaan hyvinkin likaista. Veden puhtaudesta siirryttiin happamuuteen, jota tutkittiin kokeilemalla, ovatko pihlajanmarjat todella happamia vai eivät. Professori Lassi muistutti, että happamuus ja emäksisyys ovat keskeisiä asioita jokapäiväisessä elämässämme. Hän havainnollisti asiaa myös autojen pakokaasujen ja hiilidioksidipäästöjen avulla.

Lapset saivat valmistaa assistenttien avustuksella myös elefantin hammastahnaa maissitärkkelysjauhoista ja vedestä. Viimeiseksi tutkija Jana Holm demonstroi hiilihydraattien palamista elimistössämme väkevän rikkihapon ja pölysokerin avulla. Luento päättyi savuun ja epämiellyttävään hajuun, ja lapset poistuivat salista neniään puristaen. Ovella jokainen sai käteensä leimatun opintokirjan.

Luento oli erittäin antoisa niin nuorille oppilaille kuin professorille assistentteineen. Innostuneet lapset halusivat esitellä oppimaansa myös vanhemmilleen: ”Iskä, onko meillä kananmunia ja etikkaa kotona, haluan näyttää sinulle jotakin mielenkiintoista”.

Vanhemmat parkkiin

Lasten yliopiston luennot jatkuvat Kokkolan yliopistokeskuksessa kevään ajan. Aihepiirit on poimittu yliopistokeskuksessa edustettuina olevilta tieteenaloilta. Lapset tutustuvat kasvatustieteeseen, maantieteeseen ja tietotekniikkaan. Vanhempien parkki viihdyttää vanhempia, sillä heitä ei päästetä seuraamaan vain 7-12 –vuotiaille tarkoitettuja luentoja. Parkki tarjoaa tietoiskuja yliopisto-opiskelusta ja tutkimuksesta. Lisäksi vanhemmat voivat tutustua yliopistokeskuksen uuteen kiinteistöön ohjatuilla kiertokäynneillä.

Saksalaiseen ideaan perustuvia lasten tiedeluentoja on Suomessa aikaisemmin järjestetty Turussa. Kokkolassa lasten yliopisto toteutetaan Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen ja Keskipohjanmaa-lehden yhteistyönä.

Jaa |