09.11.2018

Make Possible - ideoi, kehitä, markkinoi!

15.11. Valmennuspäivä ja 21.11. Workshop-aamupäivä + Hittituote tukirahalla -iltapäivä

Tulosta ohjelma tästä.

  • Make Possible -valmennus aktivoi ja innostaa alueemme startupeja sekä mikro- ja pk-yrityksiä kehittämän rohkeasti omaa toimintaa, tuotteita ja palveluja.
  • Make Possible-kokonaisuus antaa yrityksille valmiuden ja innostuksen osallistua kasvun sparrausohjelmiin kuten Slushiin, Kasvu Openiin ja Idealeipomotapahtumiin.
  • Make Possible -kokonaisuuden järjestävät yhteistyössä Centria-ammattikorkeakoulun Pilottipooli, Kokkolanseudun Kehitys Kohtaamo 2.0 ja Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen Telakka -hankkeet.
  • Tilaisuus on osallistujayrityksille ilmainen.
  • Paikka: Luokkatila Varvi, 1. kerros, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Talonpojank. 2b, Kokkola
  • Voit ilmoittautua kaikkiin tai johonkin kokonaisuuden osista. Ilmoittaudu tästä.
  • Lisätietoja: Paula Kivinen

Aikataulu & Sisältö

15.11. klo 9.00 (kahvit 8.45) – 15.30
Make Possible –valmennuspäivä

  • 9.00                   Ideoi: Mistä hyvät ideat tulevat?
  • 10.30                 Tauko
  • 10.45                 Kehitä: Voittava tuotekehitysprosessi
  • 12.15                 Lounas Centria-ammattikorkeakoulun Sodexo –ravintolassa (omakustanteinen)
  • 13.15                 Markkinoi: Markkinointi Investointina -Growth Hacking 101
  • 14.45                 Iltapäiväkahvit, keskustelua
  • 15.30                 Päätös

jesse_li.JPGIdeoi-osuudessa keskitytään ideointiin startup-yrittäjä Jesse Heimosen vetämänä. ”Ehdin opettaa noin 5 vuotta näiden teemojen ympäriltä ennen kuin sitten viime jouluna väittelin ja toukokuussa hyppäsin täysipäiväiseksi yrittäjäksi”. Kokonaisuus on yhdistelmä omia kokemuksia startup-yrittäjänä yhdistettynä erilaisiin esimerkkeihin, viitekehyksiin ja strategiatyökaluihin. Esille nostettavia teemoja ovat myös

  • Mistä hyvät ideat tulevat?
  • Asiakasymmärrys
  • Voittava liiketoimintamalli

 www.mediani.fi

kaj-parkka-rintakuva.jpgKehitä -osuus rakentuu Doblinin 10. innovaation mallin ja toisena puolena tuotekehitysprosessia jonkun asiakkaan casen kautta. Tärkeänä pointtina on löytää kilpailuetu tuotteisiin sekä tehokas ja kattava tuotekehitysprosessi, jossa otetaan vahvasti huomioon kaupallisuus.

Kaj Pärkkä - Kajn vahvuuksia ovat kokonaisvaltainen liiketoimintaosaaminen sekä tuotekehitys. Kokemus teollisuuden t&k-projekteista, yrittäjyydestä, myynnistä ja sijoittamisesta antaa Kajlle vahvan pohjan yritysten t&k-projekteihin ja myynnin edistämiseen.

buorre-tuomas-004314-web.jpgTuomas Paananen - Tuomas on tuotemuotoilun spesialisti. Tuomas muotoilee taitavasti niin teollisuuden kuin kuluttajienkin käyttöön tarkoitettuja tuotteita ja pakkauksia – ratkaisut ovat funktionaalisia ja tyylikkäitä. Tuomaksen rauhallinen ote takaa projektien onnistumisen.

Buorre on 10 vuotta vanha yritys, jonka referensseihin lukeutuu Pohjanmaan seudun vahvimmat teollisuuden ja energiapuolen yritykset, joille on suunniteltu ja kaupallistettu menestystuotteita. Teollisen muotoilun referensseinä mm Wärtsilä, ABB, Naava viherseinä, Fiskars, Vieser, Vilpe. 

www.buorre.fi

sampo_tervomaa.jpgMarkkinoinnin osuudessa Sampo Tervomaa käsittelee markkinointia Growth Hackingin-näkökulmasta. Hänen tarkoituksenaan on herätellä yrityksiä siihen mitä Growth Hacking-prosessin käyttö voi antaa yritykselle, sekä tarjota helposti sovellettavaa tietoa yritysten käyttöön erilaisten prosessien, viitekehysten ja case-erimerkkien kautta.

Sampo Tervomaa on kasvustrategi, hänen tavoitteenaan on auttaa ihmisiä ja yhteisöjä pääsemään täyteen potentiaalinsa, sekä toimia mahdollistajana erilaisille teknologioille, liikkeille ja tavoitteille. Sampo on toiminut konsulttina useille yrityksille muodista kryptovaluuttoihin, sekä startupeista korporaatioihin. Työssään hän on rakentanut yhteisöjä, auttanut rahoituksen hankinnassa, tarjonnut markkinoinnin konsultointipalveluita ja ollut mukana kehittämässä yritysten markkinointia, sekä kulttuuria ketterämmäksi ja datavetoisemmaksi. Sampon osaaminen perustuu hänen kiinnostukseensa ja ymmärrykseensä ihmisten käyttäytymisestä, jotka ovat käytössä oli kyseessä sitten automatisoitujen markkinointisuppiloiden rakentaminen tai tiimien kehittäminen.

Kaikki Make Possible -päivän asiantuntijat ovat paikalla koko valmennuspäivän ajan.

21.11. klo 9-11.45 (kahvi 8.45)

Make Possible – workshop

  • sivula.jpgHissipuhe on iskevä, kompakti ja positiivisen mielikuvan herättävä esitys yrityksestä ja tarjotuista tuotteista sekä palveluista. Hyvä hissipuhe kirvoittaa innostusta ja halua kysyä lisää. 
  • Workshop-aamupäivän tavoitteena on selvittää mikä, mitä pitchaus/hissipuhe on, mihin sitä tarvitaan, miten se tehdään, missä? kenelle? jne. Tavoitteena on, että jokaisella osallistujalla on päivän lopussa myyvä hissipuhe.
  • Workshopaamupäivä antaa yrityksille valmiuden ja innostuksen osallistua kasvun sparrausohjelmiin kuten Slushiin, Kasvu Openiin ja Idealeipomo-tapahtumiin.
  • Workshopin vetäjänä toimii Timo Sivula, Double M Properties. Timolta osallistujat saavat myös ennakkotehtävän, joka valmistaa tehokkaaseen aamupäivään. https://fi.linkedin.com/in/timosivula

Lounastauko klo 11.45 - 13.00

21.11. klo 13-16
Hittituote tukirahalla - mission impossible?

Tule kuulemaan ja keskustelemaan yrityksesi mahdollisuuksista hyödyntää erilaisia tukimuotoja tuotteiden ja palveluiden kehitystyöhön. ELY-keskuksen ja Business Finlandin tuista käytännön esimerkein ovat kertomassa Muotoilukeskus Muovan, Kosekin ja Centria-ammattikorkeakoulun asiantuntijat.

Taipuuko julkinen yritystuki käytännön kehitystyöhön?

Esiljamaki.jpgLY-keskus ja Business Finland (entinen Tekes) tarjoavat useita erilaisia tukimuotoja pk-yritysten tuotteiden ja palveluiden kehitystyöhön. Tukea voi saada jopa 75 – 100 % kehityskohteesta riippuen. Tukimuodot soveltuvat joustavasti erilaisiin kehityskohteisiin, eikä niiden hakeminenkaan ole vaikeaa.

Muotoilukeskus Muovan asiakkuuspäällikkö Tommi Siljamäki kertoo tilaisuudessa ajankohtaisista tukimuodoista käytännön esimerkein. Tilaisuuden jälkeen yrityksillä on mahdollisuus keskustella Tommin kanssa omista tuote- ja palvelukehittämiseen liittyvistä ajatuksista sekä arvioida niiden soveltuvuutta eri tukimuotoihin.

Mitä on palvelumuotoilu? Teollinen muotoilija Pekka Pohjola, Kosek, kertoo palvelumuotoilun taustaa ja miten se näkyy yrityksien kehityksessä. Esimerkkien kautta pääsemme kuulemaan minkälaisia ilmaisiakin työkaluja ja työtapoja palvelumuotoilu tarjoaa yritysten palveluiden kehittämiseen.

Palvelumuotoilu Centriassa. Asta Aikkila-Vatanen, Centria ammattikorkeokoulu, kertoo Centrian tarjoamasta palvelumuotoilusta.

Tauot sopivissa väleissä.

 

Make Possible – ideoi-kehitä-markkinoi! järjestäjinä ovat Centria-ammattikorkeakoulun Pilottipooli, Kokkolan seudun Kehityksen Kohtaamo 2.0 ja Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen Telakka hankkeet.

telakka-logo-L15-K11.jpg  K-P Liitto logo lev.jpg  PilottiPooli logo slogan vaaka RGB.jpg  Centria_TK_suomi.jpg  kosek logo.jpg sähköpostin allekirjoitus.png