27.11.2018

Rat­kai­su­keskei­nen neu­rop­sy­kiat­rinen val­men­ta­ja­kou­lu­tus (25 op)

Suosittu koulutus alkaa jo kahdeksatta kertaa Kokkolassa syksyllä 2019! Ilmoittaudu jo nyt!

KOULUTUSPAIKKA:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Talonpojankatu 2 B, Kokkola

LÄHIOPETUSJAKSOT:
1. lähijakso to-pe 5.-6.9.2019 klo 9-16
2. lähijakso to-pe 10.-11.10.2019 klo 9-16
3. lähijakso ti-ke 19.-20.11.2019 klo 9-16
4. lähijakso ma-ti 13.-14.1.2020 klo 9-16
5. lähijakso ma-ti 17.-18.2.2020 klo 9-16

SÄHKÖINEN ILMOITTAUTUMISLOMAKE>>>

"Loistavat luennoitsijat ja loistavat kokemusasiantuntijat. Vahvaa ammattitaitoa ja tietoa. Hienoja tarinoita ja rohkeaa jakaamista."

RATKAISUKESKEISESTÄ NEUROPSYKIATRISESTA VALMENNUKSESTA

Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja ohjaa ja tukee henkilöitä, joilla on todettu jokin neuropsykiatrinen oireyhtymä. Tästä koulutuksesta osallistujat saavat erityisvalmiuksia tukea asiakkaita, joilla on ADHD, jokin autisminkirjon oireyhtymistä tai Tourette. Ratkaisukeskeinen valmennuksen keinot soveltuvat hyvin myös mielenterveys- sekä päihdekuntoutujien ohjaamiseen.

Ratkaisukeskeisen valmennuksen tavoitteena on asiakkaan omien voimavarojen ja arjenhallinnan keinojen sekä yleisemminkin myönteisen elämänpolun löytyminen. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa on menetelmä ja myös ajattelutapa, joka antaa lisää kannustavia käytännön työkaluja erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, motivointiin, innostamiseen, suunnitteluun, ongelmien ratkaisuun ja kehittämistyöhön.

Ratkaisukeskeisyyden tärkeimpiä periaatteita ovat keskittyminen asiakkaan omiin voimavaroihin, arvostava vuorovaikutus, luovuus ja huumori. Haasteita ja ongelmia käsitellään tavalla, jossa keskustelujen ja työskentelyn pääpaino on tulevaisuudessa, tavoitteissa ja ratkaisuissa tai ratkaisuideoissa sekä toivon herättämisessä. Tutkimalla ensin pulmaa ja miettimällä sitten, miten asioiden toivotaan tulevaisuudessa olevan, luodaan energiaa ja myönteistä intoa löytää konkreettisia ratkaisuvaihtoehtoja.

"Olen saanut käytännön harjoituksista ja työnohjauksista erittäin paljon ja ne ovat olleet ehkäpä parasta antia koulutuksessa."

KOULUTUKSEN TAVOITTEET

Koulutuksen tavoitteena on antaa hyvät perustiedot ADHD:sta, autisminkirjon oireyhtymistä ja Tourettesta. Riittävä perustiedon hallinta mahdollistaa voimaannuttavan työskentelyn erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa.

Osallistujat perehtyvät ratkaisukeskeisessä neuropsykiatrisessa valmennuksessa käytettäviin menetelmiin, joiden avulla asiakas oppii käyttämään omia voimavarojaan. Koulutus antaa osallistujille ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmentajan pätevyyden. Lisäksi koulutukseen osallistuja saa vahvan neuropsykiatrisen/ADHD -asiantuntijuuden, jota voi hyödyntää omassa työyhteisössään tai muissa vastaavaa asiantuntijuutta vaativissa tehtävissä.

Neuropsykiatrinen valmentaja toimii myös välittäjänä ja tukijana asiakkaan tukiverkostoissa. Koulutuksen saaneet voivat toimia neuropsykiatrisina valmentajina joko yksityisesti tai omassa työtehtävässään.

"Ihania ihmisiä! Moniammatillisuus ryhmässä mahdollistaa keskusteluiden monipuolisuuden ja ideoiden syntymisen."

OSALLISTUJAT

Koulutus soveltuu henkilöille, jotka kohtaavat työssään erityistä tukea tarvitsevia lapsia, nuoria tai aikuisia.

Esimerkkejä soveltuvista ammattiryhmistä ovat opettajat, erityisopettajat, kuraattorit, koulunkäyntiavustajat, eri alojen terapeutit, sosiaali- ja terveysalan hoitajat ja ohjaajat, mielenterveys- ja päihdetyöntekijät sekä muut opetus-, kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset.

Koulutukseen osallistuvilta edellytetään vähintään sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan perustutkintoa. Tapauskohtaisesti myös muu tutkinto voidaan hyväksyä, jos osallistujalla on riittävästi työkokemusta vastaavista tehtävistä.

Koulutus antaa hyvän perustan kaikille henkilöille, jotka työskentelevät arjen- ja elämänhallinnan vaikeuksista kärsivien asiakkaiden parissa. Opetus tapahtuu suomenkielellä. Ruotsinkieliset opiskelijat voivat suorittaa kaikki kirjalliset tehtävät omalla äidinkielellään.

"Paljon eväitä omaan työhön. Oma asenne ja suhtautumistapa haasteisiin on muuttunut sekä omassa arjessa että työssä."

KOULUTUKSEN KESKEISET SISÄLTÖALUEET

"Hyvä prosessi. Pitempi koulutus ei ehkä olisi enää antanut niin paljon."

  • Perustietoa neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista
  • Neuropsykiatristen erityisvaikeuksien diagnosointi, hoito ja kuntoutus sekä uusinta tutkimustietoa ADHD:sta, autismin kirjon oireyhtymistä sekä Tourettesta. Neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia tarkastellaan koulutuksessa lasten, nuorten sekä aikuisten näkökulmasta.
  • ADHD- ja Asperger- tyttöjen ja naisen erityisyys
  • Ratkaisu- ja voimavarakeskeisyyden menetelmät
  • Arvostava vuorovaikutus ja voimaannuttava valmennus
  • Positiivinen psykologia ja mindfulness asiakastyössä sekä oman työhyvinvoinnin näkökulmasta
  • Positiivinen psykologia opetuksessa
  • Ryhmänohjaaminen
  • Oppilaan tukeminen koulutyössä
  • Haastavat / erilaiset asiakastilanteet
  • Näkökulmia masennukseen
  • Ratkaisukeskeisiä keinoja päihdeasiakkaan kanssa työskentelyyn
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen erityispiirteitä
  • Käytännön keinoja ja menetelmiä valmentajan työhön
  • Menetelmiä hyvän ja voimaannuttavan yhteistyön rakentamiseen asiakkaan sekä ammattilaisten välille
  • Käytännön keinoja oman työn, työyhteisön sekä verkostojen toiminnan kehittämiseen
  • Valmentavan ohjauksen ja ratkaisukeskeisten menetelmien jalkauttaminen omaan työhön ja työyhteisöön
  • Neuropsykiatrisena valmentajana kehittyminen ja valmentajan hyvinvointi

"Koulutuksesta olen saanut kaikista eniten eväitä omaan ajattelutapaan, asioihin pysähtymiseen ja pohtimiseen - kohti positiivisuutta - pois ongelmien pohtimisesta."

KOULUTUKSEN RAKENNE JA TOTEUTUS

Koulutukseen sisältyy yhteensä kymmenen (10) lähiopetuspäivää. Koulutus järjestetään arkipäivisin klo 9-16 Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa, osoitteessa Talonpojankatu 2 B, Kokkola.

Lähiopiskelu sisältää:

  • asiantuntija-alustukset ja luennot
  • yhteistoiminnalliset käytännön harjoitukset
  • workshop-tyyppinen työskentely
  • ratkaisu- ja voimavarakeskeinen työnohjaus vertaisryhmissä

Itsenäinen opiskelu etäjaksolla sisältää:

  • omien osaamis- ja kehittymistavoitteiden määrittely ja oman HEKS:in (henkilökohtainen kehittymissuunnitelma) laatiminen
  • henkilökohtaiset välitehtävät liittyen opiskelujaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön
  • perehtyminen alan kirjallisuuteen ja kirjallisuusreflektiot
  • vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät lähiopiskelujaksojen välillä
  • vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät
  • oma valmennusharjoitteluasiakas ja toimiminen valmennussuhteessa ohjatusti
  • kehittämistehtävä omaan työhön ja/tai työyheisöön
  • kehittymispäiväkirjatyöskentely; oman oppimisen ja kokemusten reflektointi ja tallentaminen
  • työskentely Optima -oppimisalustalla

-"Välitehtäviä oli sopivasti ja ne olivat omaa kehittymistä ja ammatillisuutta tukevia."

KOULUTTAJAT

Pääkouluttajana ja koulutuksen johtajana toimii Leena Mannström-Mäkelä, VTM, sosiaalipsykologi, erikoissairaanhoitaja, ratkaisukeskeinen valmentaja ja psykoterapeutti (TEO), työnohjaaja ja neuropsykiatrinen valmentaja -kouluttaja. Pääkouluttajalla on monipuolinen kokemus työskentelystä ADHD-aikuisten, -nuorten, -lasten ja -perheiden kanssa sekä ADHD -valmentajakoulutus. Hän käyttää työssään päivittäin ratkaisukeskeisen valmennuksen menetelmiä erilaisten asiakasryhmien kanssa.

Eritysasiantuntijat ovat:
- Anita Puustjärvi, lastenpsykaitrian erikoislääkäri, lasten psykoterapian erityispätevyys (kognitiivinen terapia), lastenpsykiatrian ylilääkäri, NLP-Practitioner, asiantuntijajäsen ADHD -käypähoitosuosituksen laatimisen työryhmässä.
- Reija Aspfors, erityisluokanopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja
- Sari von Zansen, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja

Kokemuskouluttajina
toimivat Joakim von Zansen, JP Kurvi ja Essi Jäntti (Autismin kirjo, tourette ja ADHD). He tuovat oman erityisosaamisensa liittyen neuropsykiatrisiin erityisvaikeuksiin.

Koulutus täyttää Neuropsykiatriset valmentajat ry:n asettamat laatukriteerit ja antaa opiskelijalle ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmentajan pätevyyden.

"Järjestelyt olleet sujuvat, kuten myös aikataulut. Maksujärjestelyt onnistui. Näistä 10+."

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN JA KUSTANNUKSET
Koulutukseen ilmoittaudutaan ma 24.6.2019 mennessä sähköisellä ilmoittautumislomakkeella. Koulutukseen otetaan 20 opiskelijaa. Koulutuksen kokonaishinta on 2170 € sis. alv 24% (netto 1750 € + alv  420 €). Hinta sisältää lähiopetuksen ja siinä jaettavan opetusmateriaalin sekä kahvitarjoilun. Koulutusmaksun voi sopimuksen mukaan maksaa 1-6 erässä.

PERUUTUSEHDOT
Ilmoittautuminen opintoihin on sitova. Ilmoittautumisen voi perua maksutta koulutuksen viimeiseen ilmoittautumispäivään saakka. Jos ilmoittautuminen perutaan viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, laskutetaan koulutusmaksusta 50 %.

Jos peruminen jää kokonaan tekemättä tai opiskelija keskeyttää opinnot niiden alettua, peritään koko koulutusmaksu. Ainoastaan lääkärintodistuksella osoitettu este voi olla pätevä syy maksusta vapautumiseen tai maksun pienentämiseen. Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksella on oikeus peruuttaa koulutus, mikäli ryhmäkoko jää liian pieneksi.

"Innostuin kehittämistehtävästä todella paljon! Tein sen itseäni ja työtäni varten. Oli mukava tehdä sitä, kun se tuli todelliseen omaan tarpeeseen. Myös toisten kehittämistehtävien esittelyä oli todella mahtavaa kuunneella."

TIEDUSTELUT


Olemme Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa järjestäneet Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentajakoulutusta vuodesta 2010 lähtien. Meiltä on tähän mennessä valmistunut 119 ratkaisukeskeistä nepsyvalmentajaa ja meneillään olevaan koulutukseen osallistuu 23 henkilöä. Lainaukset ovat otteita viime koulutuksesta saamastamme palautteesta.