Ajankohtaista
”Oppilaatkin olivat huomanneet, kuinka opettajat olivat muuttuneet iloisemmiksi” – Kokkolassa on tutkittu ryhmänhallintamenetelmää
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius tutkii opettajien kokemuksia ryhmänhallintamenetelmästä pilottitutkimuksessa. Opettajat tarvitsevat työkaluja käytöksellään reagoivien oppilaiden tukemiseen, ja ryhmänohjausmenetelmä tukee oppilaiden käytökseen liittyvissä haasteissa kouluympäristössä.
Matematiikkaa, kulttuurista moninaisuutta ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa – uudet koulutukset rikastavat opetusalan osaamista
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on mukana toteuttamassa opetusalan ammattilaisille suunnattuja täydennyskoulutuksia. Syksyllä 2022 on alkamassa kolme uutta koulutusta, jotka ovat osallistujille maksuttomia.
Oikea-aikainen ja opiskelijan tarpeista nouseva tuki työuran alkuvaiheessa siivittää pitkälle
Moni hyötyisi uransa alkuvaiheessa työnohjauksesta. Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa on kehitetty luokanopettajakoulutuksen opiskelijoiden parissa keinoja tukea ammatillisen identiteetin kasvua ja edistää kokonaisvaltaista työhyvinvointia.
Varhaiskasvatuksen opettajien koulutus on tullut jäädäkseen Kokkolaan
Opiskele varhaiskasvatuksen opettajan pätevyys Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Hae ensi syksynä alkaviin kandidaattiohjelmiin kevään 2. yhteishaussa. Ohjelmista yksi on suunnattu varhaiskasvatuksessa työskenteleville, toinen puolestaan avoimen väylän kautta hakeville.
Opettajat tarvitsevat työkaluja käytöksellään reagoivien oppilaiden tukemiseen – pilottitutkimus tarkastelee ryhmänhallintamenetelmää
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius tutkii opettajien kokemuksia ryhmänhallintamenetelmästä pilottitutkimuksessa. Menetelmä tukee oppilaiden käytökseen liittyvissä haasteissa kouluympäristössä.
Vanhemmat ovat usein unohdettu voimavara varhaiskasvatuksessa
Uusi kansainvälinen teos valottaa vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kasvatustieteen professori Heidi-Harju Luukkainen on yksi artikkelikokoelman toimittajista. Kyseessä on ensimmäinen nimenomaan vanhempien osallisuuteen paneutuva kirja.
Heidi Harju-Luukkainen: Varhaiskasvatuksen muutos monikieliseksi vaatii uusia työkaluja ja osaamisen kehittämistä
Väitös 11.2.2022: YTM, KM Annakaisa Marjokorpi (kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, kasvatustiede)
11.02.2022 klo 12.00–15.00
YTM, KM Annakaisa Marjokorven kasvatustieteen väitöskirjan "’Hyvänen aika, mistä tässä on kyse?’ Diskurssianalyysi perusopetuksen oppilaanohjaajien puheesta koskien oppilaan oppimisen arviointia” tarkastustilaisuus Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa.
Opettajankoulutuksessa luodaan perustaa tulevaisuuden monilukutaitojen kehittämiseen
Uutisten viikolla kouluissa perehdytään mediakasvatuksen aiheisiin. Monipuoliset uudet lukutaidot ovat avain osallisuuteen nyky-yhteiskunnassa. Opettajankoulutus mediakasvattaa opiskelijoita ja heidän kauttaan tulevia sukupolvia.
Hyvä opettajasuhde on hyvän koulumenestyksen tae – PISA-raportti valottaa kouluympäristön merkitystä
Professori Heidi Harju-Luukkainen on yksi viimeisimmän Suomen PISA-raportin kirjoittajista. PISA 2018 -tutkimuksessa arvioinnin pääalueena oli lukutaito. Harju-Luukkaisen artikkeli käsittelee koulunkäyntiin liittyviä yleisiä asenteita ja oppilaan kokemuksia kouluympäristöstä. Kirjan julkaisutilaisuus pidetään verkossa 11.1.2022.
Erityispedagogisesta osaamisesta on hyötyä monelle opetustyön ammattilaiselle
Ryhmä erityisopetuksen erillisiä opintoja (60 op) opiskelevia opiskelijoita on saamassa opintokokonaisuutensa valmiiksi. Opinnot koettiin antoisiksi ja hyödyllisiksi. Opinnot antavat ammatillisia valmiuksia opettajille, joilla on luokanopettajan kelpoisuus.
Varhaiskasvatuksen johto tarvitsee digitietoa ja -taitoa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius järjestää koulutusjaksoja varhaiskasvatuksen johtamisen yliopistolliseen koulutuskokonaisuuteen, joka toteutetaan valtakunnallisena yhteistyönä. Kokkolalaispanoksella toteutettiin digitalisaatiota ja oppimisympäristöjä käsittelevä etäkoulutus.
Online Webinar: Scientific Publications Developing the Field of Early Childhood Education
16.11.2021 klo 15.00–16.00
— Online at https://jyufi.zoom.us/j/64564304994,
An open access online webinar on early childhood education research and practices
Tiedejulkaiseminen varhaiskasvatusta kehittämässä -seminaari
16.11.2021 klo 09.00–16.00
— Online,
Yliopistokeskuksen erityisopettajakoulutuksen suosio jatkuu
Kokkolan erityisopettajien koulutukseen haettiin uusia opiskelijoita elokuun lopussa. Koulutus käynnistyy helmikuussa 2022.
Aforismikorteista inspiraatiota opettajien arkeen
Tällä viikolla juhlittiin maailman opettajien päivää. Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen asiantuntijat ovat laatineet kaikkien opettajien vapaaseen käyttöön materiaaleja, jotka johdattavat pysähtymään opettajan työn merkityksellisyyden äärelle. Lataa aforismikortit omaan käyttöösi.
Työ- ja oppimisympäristöt digitalisoituvat – riittävätkö opiskelijoiden ja opettajien digitaidot?
Uusi hanke kehittää oppilaiden ja koulutusorganisaatioiden henkilökunnan digiosaamista ja toimintakykyä uudenlaisissa oppimisympäristöissä. Kaksivuotinen MOOTTORI-hanke toteutetaan Kokkolan seudun koulutustoimijoiden yhteistyönä.
Erasmus-yhteistyössä avattiin suomalaisen opetussuunnitelman erityispiirteitä
Yliopistokeskuksen asiantuntijuutta pyydettiin Kokkolan kaupungin Erasmus-hankkeeseen. Kasvatustieteen asiantuntijat suunnittelivat kansainvälisille vieraille luovan oppimisprosessin, jossa tutustuttiin siihen, miten perusopetuksen opetussuunnitelma huomioi erilaisten oppijoiden tarpeet.
Yliopistokeskuksen asiantuntijat rakensivat uuden työyhteisökoulutuksen
Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kasvatustieteilijät suunnittelivat innovatiivisen valmennuksen, joka tukee opettajien hyvinvointia ja resilienssiä työyhteisöissä. Koulutuksen hyödyt ulottuvat opetuksen ja kasvatuksen asiantuntijoiden kautta myös oppilaille.
Opiskele luokanopettajaksi tiiviissä, yhteistoiminnallisessa aikuiskoulutuksessa
Opiskele Kokkolan aikuisille suunnatussa luokanopettajien kandi- ja maisteriohjelmassa. Aiempaa opettajakokemusta ei vaadita! Katso valintaperusteet ja hae 1.–15.9.2021 Opintopolussa.