”Oppilaatkin olivat huomanneet, kuinka opettajat olivat muuttuneet iloisemmiksi” – Kokkolassa on tutkittu ryhmänhallintamenetelmää

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius tutkii opettajien kokemuksia ryhmänhallintamenetelmästä pilottitutkimuksessa. Opettajat tarvitsevat työkaluja käytöksellään reagoivien oppilaiden tukemiseen, ja ryhmänohjausmenetelmä tukee oppilaiden käytökseen liittyvissä haasteissa kouluympäristössä.

Käyttäytymisellään reagoiva lapsi haastaa ympäristöään monin tavoin, myös opettajaa arjen työssä. Oppilaan reagointi voi johtua lukemattomista syistä, kuten erilaisista oppimisen haasteista, lapsen kehitykseen liittyvistä diagnosoiduista haasteista tai kasvuympäristön olosuhteista.

Jos luokassa on useita käytöksellään reagoivia lapsia, opettajan ryhmänhallintataidot joutuvat koetukselle. Mikäli ryhmänhallinta ei perustu suunniteltuun, strukturoituun ohjaamiseen, luokka saattaa ajautua kaaokseen. Tällöin myös opettajan riski uupua kasvaa. 

Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen pilottitutkimuksessa tutkitaan opettajien kokemuksia ryhmänhallintamenetelmästä, joka tukee oppilaiden käytökseen liittyvissä haasteissa kouluympäristössä.

Lue vertaisarvioitu tutkimusartikkeli

Pilottitutkimuksesta on julkaistu vapaasti luettava tutkimusartikkeli:

TCM-ryhmänhallintakoulutus vahvisti opettjian työssä jaksamista Kokkolan pilottitutkimuksessa. Keskeisiä olivat kollegiaalisesti jaetut kokemukset sekä käytännön keinot työn arkeen. -Minna Maunula ym., Kasvun tuki 1/2022

Lisätietoja pilottitutkimuksesta:

KT, YTM, vastuullinen tutkija, yliopistonlehtori Minna Maunula minna.r.h.maunula@jyu.fi 040 805 4424
Kehittäjätyöntekijä Oona Palosaari oona.palosaari@soite.fi
Ruotsinkielisten opetuspalvelujen johtaja Ronnie Djupsund ronnie.djupsund@kokkola.fi
Professori Heidi Harju-Luukkainen heidi.k.harju-luukkainen@jyu.fi
Professori Aila-Leena Matthies aila-leena.matthies@jyu.fi